Vilka bolag och personer kammar hem Telekompriset på Telekomgalan den 4 februari?

Det kommer att bli en hård kamp om vilka bolag och personer som blir vinnare när Telekompriset delas ut på Telekomgalan den 4 februari. Telekompriset delas ut i Vinterträdgården på Grand Hôtel i Stockholm direkt efter branschseminariet Terminsstart Telekom. Bakom priset står det oberoende nyhetsbrevet Telekomnyheterna och syftet är att lyfta fram bolag och personer som har gjort något riktigt bra inom telekom under året.

Nomineringarna i respektive kategori är nu klara:

ÅRETS TJÄNST
Comviq Fastpris EU
– Genom sitt fastpriserbjudande för EU-länderna har Comviq utmanat den etablerade roamingmarknaden och är först med att lansera fastpris för hela EU.
Försäkringskassans app ”Mina Sidor”
– Försäkringskassan har med sin app ”Mina sidor” underlättat vardagen för många svenskar som nu bland annat kan sköta anmälan av VAB via mobilen.
Swish
– Swish har på ett enkelt sätt skapat möjlighet för privatpersoner att ta betalt utan kontanter och utan fördröjning skicka pengar via mobilen.
Telia M2M
– Telia har gjort en rejäl satsning på M2M-marknaden och går i bräschen genom smarta lösningar för övervakning, styrning och avläsning.
Uno Telefonis växeltjänst
– Uno Telefonis växeltjänst har genom ambitionen att vara enkel och attraktiv skapat en stor framgång för Uno som växer starkt på företagsmarknaden.

ÅRETS TEKNIKLEVERANTÖR
Clavister
– Clavisters anpassade säkerhetslösningar hjälper operatörer vidare med ambitionen att utveckla tjänster för nästa generation telekomnätverk.
Ericsson
– Ericsson har under året mött en ökad efterfrågan på mobil inomhustäckning med sitt kostnadseffektiva och lättinstallerade Radio Dot System.
Hexatronic
– Nischaktören Hexatronic som utvecklar FTTH-lösningar växte starkt under 2013 och toppade året med att köpa Ericssons fiberverksamhet i Hudiksvall.
Huawei
– Kinesiska Huawei fortsätter att växa starkt på största konkurrenten Ericssons hemmamarknad. Under året har man till exempel tagit över driften av 3GIS 3G-nät.
Sony Mobile
– Med kameralinsen QX100 förvandlas telefonen till en avancerad kamera. Sony Mobile nomineras för sitt nytänkande i gränslandet mellan fotografi och telefoni.

ÅRETS OPERATÖR
Com Hem
– Det senaste året har Com Hem satsat hårt och breddat sin telekomsatsning rejält genom både fiber och företagssatsningar.
Comviq
– Få operatörer har under det senaste året jobbat så aktivt med att förändra sitt erbjudande och sin roll på marknaden, som Comviq.
DGC
– Genom många nya stora avtal med namnkunniga rikstäckande företagskedjor har DGC fortsatt sin starka tillväxt med god lönsamhet.
IP-Only
– IP-Only har visat att det är möjligt att gå från att vara uträknad till att bli en av de operatörer som verkligen utmanar på den svenska fibermarknaden.
Telenor
– Trots stora investeringar i nya kundstockar och nät har Telenor under året uppvisat sin bästa lönsamhet någonsin i Sverige.

ÅRETS MARKNADSKAMPANJ

Bredbandsbolaget för 3D-reklamen på bio
– Bredbandsbolagets reklamfilm visar på vikten av snabbt bredband för en bra TV-upplevelse – och är den första i Sverige som har producerats i 3D för bio.
Com Hem för TiVo-reklamen
– ”Inte mer TV. Mer bra TV” - med TiVo-kampanjen gör Com Hem sin största och mest omfattande medieinvestering någonsin.
Comviq för Emoji-kampanjen
– Comviqs Emoji-kampanj med spetsade rubrikannonser i rebusformat skapade uppmärksamhet och befäste relationen med den unga målgruppen.
Halebop för Hockey-kampanjen
– En banbrytande reklamfilm som väckt uppmärksamhet till och med i USA. Halebop Hockey är en motvikt till det hårda klimat ungdomar lever i idag.
Telias Nättäckningskampanj
– När operatörerna inte längre får säga att de har bäst täckning har Telia hittat ett nytt och innovativt sätt att framföra fram sitt budskap på.

ÅRETS LEDARE
Andreas Bernström, vd, Rebtel
– Andreas har på bara två år drivit Rebtel till en fördubblad kundstock och samtidig lönsamhet. Därmed har Rebtels roll som största aktör efter Skype stärkts.
Anna Philipson, Head of Fiber Business, TeliaSonera
– Anna leder med sin tydliga och positiva stil Telias viktiga satsning att rulla ut fiber till de svenska hushållen. Ett prestigeuppdrag inom Telias svenska verksamhet.
Lars-Åke Norling, vd, Telenor
– Lars-Åke har under sina år som vd för Telenor i Sverige konsekvent flyttat fram bolagets positioner samtidigt som han är en mycket omtyckt ledare.
Peder Ramel, vd, 3 Skandinavien
– Peder har med sin öppna och muntra ledarstil lyckats få den omöjliga satsningen på 3 att lyfta i såväl Sverige som på den tuffa danska marknaden.
Tomas Franzén, vd Com Hem
– Genom att ta Com Hem in på marknader som fiber och företag har Tomas skapat ökade tillväxtmöjligheter på nya fronter för Com Hem.

ÅRETS KVINNLIGA FÖREBILD

Karin Ahl, Rala/FTTH Council Europe – Karin har fantastiskt driv, ett skarpt intellekt och en karisma som skapar "en smittande glädje". Hon har dessutom en framstående och betydelsefull position i FTTH Council Europe.
Johanna Berlinde, Head of Media, TeliaSonera
– Johanna är snabb, kunnig och har en förmåga att få med sig människor och team. Hon har dessutom avancerat snabbt inom TeliaSonera sedan hon kom från Tele2.
Linda Hernström, Ansvarig Business Management, TeliaSonera
– I sin yrkesroll leder Linda utvecklingen av TeliaSoneras fibererbjudanden, till fastighetsägare, konsumenter, företagare och operatörer – och det vid 31 års ålder!
Susanne Holmström, Head of Customer Operation, Tele2 – Susanne är såväl krävande, inspirerande och stöttande som ledare och hon har en dessutom härlig förmåga att utveckla sina medarbetare.
Sara Mazur, Forskningschef, Ericsson – Som chef för forskningsavdelningen leder Sara arbetet med att utveckla framtidens kommunikationsstandarder. Ett oerhört tungt jobb inom telekombranschen som samtidigt inspirerar fler kvinnor att satsa på en teknikkarriär.

ÅRETS BOLAG
3
– 3 är uppstickaren som under 10 år utmanat de tre jättarna på den svenska mobilmarknaden. Trots att få vågade tro på bolaget när det startade, uppvisar man nu svarta siffror och har genomfört de första aktieutdelningarna till ägarna.
Ericsson
– Ericsson har gått från att vara nätleverantör till att även vara världens femte största mjukvaruleverantör. På en global ICT-marknad som sett stora förändringar det senaste året står svenska Ericsson stadigt, med styrkan inom telekom som grund.
IP-Only
– När 2013 inleddes var IP-Only i det närmaste ett uträknat företag på marknaden. Nu är man tack vare EQT:s storsatsning en utmanare som rör om på fibermarknaden och som vill vara med och bygga framtidens infrastruktur, fibernäten.
King
– Mobilspelet Candy Crush Saga från svenska King var världens mest nedladdade mobilapp under 2013. Spelet har 225 miljoner unika spelare varje månad och bolaget King värderas i dag till mångmiljardbelopp.
Telenor
– Telenor satsar stort på alla fronter i Sverige. Bolaget vill vara bäst på såväl TV som bredband och mobilitet. Genom målmedvetenhet och stora nätinvesteringar har bolaget kommit långt och uppvisade under 2013 sitt bästa kvartalsresultat någonsin i Sverige.

Vinnarna offentliggörs i samband med den galamiddag som hålls i Vinterträdgården på Grand Hôtel direkt efter Terminsstart Telekom den 4 februari 2014. Telekomgalan leds av Johan Wester som konferencier, John Houdi står för underhållningen. För mer information besök www.terminsstart.se/telekom.

Prisstatyetten är i guld/platina och diabas och är specialdesignad av Catherine Djurklou, vd för  Höganäsgruppen.

tel. 08-455 67 77, e-post mats.sjodin@telekomnyheterna.se
tel. 08-455 67 76, e-post malin.svenberg@exaktmedia.se