Så ska nytt avtal mellan Excedo och Netnod göra internet säkrare

Excedo satsar på att förbättra sin tjänst Premium Anycast DNS genom att ingå ett samarbete med den svenska organisationen Netnod. Samarbetet är det första i sitt slag och kommer att bidra till förstärkt prestanda för kunderna.
– Vi är glada att vi kan ligga i framkant och nu erbjuda bättre och säkrare tjänster till företagsmarknaden, säger Michael Duffy, VD på Excedo.

Det nya, tekniska samarbetet mellan Excedo och den svenska, internetinfrastrukturorganisationen Netnod har som mål att göra internet säkrare. Excedo kommer att utveckla sin Premium Anycast DNS-tjänst genom att inkludera Netnods tekniska lösning, vilket kommer att ge kunderna högre säkerhet och bättre prestanda. Med sina 70 siter världen över och som operatör för Sveriges största internetknutpunkt, där de utbyter trafik med över 150 nät i Sverige, var Netnod ett självklart val för Excedo.
– Med vår långvariga branscherfarenhet har vi under en längre tid utvärderat tillgängliga lösningar på marknaden och i slutändan fanns det bara en väg att gå. Netnod tillför, utöver sin tekniska tjänst, en bred och långvarig kompetens i branschen. Det går inte att bortse ifrån att de sköter en av tretton DNS root-servrar i världen och har en historik av att leverera DNS Anycast-tjänster till TLD:er. säger Michael Duffy.

Excedos målsättning är att hjälpa företag med att säkra och bevaka sina digitala tillgångar, där Premium Anycast DNS är en del av deras integrerade lösning. Det unika samarbetet med Netnod är en del av satsningen att göra tjänsten ännu bättre.
– Excedo är vår första officiella samarbetspartner i vår satsning att erbjuda DNS Anycasttjänster till den svenska företagsmarknaden. Excedos långa erfarenhet från branschen är en perfekt bakgrund för att vi gemensamt ska kunna nå marknaden med den tekniskt bästa lösningen, för att säkra företags närvaro på Internet", säger Lars Michael Jogbäck, VD på Netnod.

Tjänsten kommer att medföra optimerad prestanda för kunderna och framför allt bli en förstärkning för kunder i Sverige och Europa. Excedos Anycast DNS-tjänst har de valt att kalla för Premium, eftersom de anser att begreppet i viss mån missbrukas på marknaden.
– Vi vill särskilja oss genom att kalla vår tjänst för Premium Anycast DNS, där vi säkerställer att den är uppbyggd utifrån en teknisk plattform anpassad för bästa prestanda med stort fokus på våra kunders målmarknad, som främst är Sverige och övriga Europa. Eftersom plattformen baseras på siter världen över, levereras även hög prestanda globalt, säger Michael Duffy.

Michael Duffy, Excedo
+46-8-50161200