Skräddarsydd "sagoresa" blev succé

Familjen Vintemon älskar resor med det lilla extra: det ska vara äventyr, lek, gärna lite utmaning och självklart avkoppling. Dessutom gillar de när det finns ett röd tråd att följa, ett tema eller varför inte en saga eller legend. För några månader sedan kom de tillbaka från en "Harry Potter"-resa i England. Nästa resa skulle bli något ännu mer spännande: Transsylvanien i vampyrernas fotspår.

Tidigt på morgonen den 27 juli började vår äventyrliga familj en resa som alla familjemedlemmar kommer att minnas över åren: 7 nyfikna resenärer med åldrar mellan 8 och 66 gav sig iväg på en resa som följer i några kända "vampyrers" fotspår.

Initiativtagare till denna resa var Emma, mamma till 4 förväntansfulla barn och dotter till 2 fantastiskt positiva och uthålliga föräldrar. Emma kom i kontakt med Experience Transylvanias samarbetspartner Anna-Maria Borger från Eyeamber - eyeopening travel experience vintern 2012. Tillsammans kom de fram till vad Emmas och familjens intresse var med en "sagoresa". Experience Transylvania och Eyeamber utvecklade sedan resekonceptet och paketerade en intensiv och spännande resa efter Emmas önskemål.

Resan började i Wien och fortsatte med tåg till Bratislava och en liten by i Slovakien, för att följa i "Blodgrevinnans" fotspår, en känd historisk figur som inspirerade många vampyrmyter. Sedan fortsatte familjen Vintemon till Budapest för att få uppleva ett transsylvanskt slott mitt i metropolen, där en annan känd "vampyr" har vistats, nämligen Bela Lugosi - egentligen en rumänsk-ungersk skådespelare som spelade i första Hollywood Dracula-filmen. Efter Budapest kom familjen till det verkliga Transsylvanien och besökte Draculas Slott i Bran. Efter en äventyrsrik och intensiv resa kom våra tappra resenärer  till Svarta Havskusten och njöt av 2 väl förtjänade slappdagar, där de badade, solade och tog det lugnt: här fanns det inga vampyrer.

Resekonceptet följde kundens önskemål och paketet innehöll förutom bokning av hotell och transporter även en steg-för-steg guide med vägbeskrivningar och praktisk info, samt en "sagobok" som berättar legenderna om alla "vampyrer" man stöttar på under resan och även andra "vampyrprylar" för att komma i stämning.

Väl tillbaka från resan visar familjen Vintemon stolta sin resedagbok och fotoboken med bilder från sitt äventyr. Emma skrev till och med ett gediget och genuint blogginlägg där hon berättar  allt om resan. Läs mer här...