Prins Edward på rundtur i Transsylvanien

Prins Charles släktning, Prins Edward, Duke of Kent, kusin till Elisabeth den II, kör en privat rundtur på traditionella hus och pensionat i Transsylvanien i dagarna. Måndag den 14 maj  besökte prinsen ett gammalt litet hus i Sibiel, en välbevarad traditionell by nära den europeiska kulturhuvudstaden från 2007 – Sibiu.

Prinsen besökte Ikonmuseet och Pensiunea Luca ägd av familien Luca under sin längre rundresa inom Transsylvanien, nära området där Prins Charles äger fastigheter.

”Jag är inte alls nervös på grund av Prinsens besök”, säger Fru Luca, pensionatets ägare och ler. ”Han är trevlig och har humor. Han kommer dessutom äta hos oss och jag är säker på att han kommer att gilla den hemgjorda maten, gjord på närproducerade ingredienser”.

Det lilla huset har bevarats både sin inre och yttre struktur, med arkitektur, heminredning och funktionaliteter. Idag är huset inte bebott, men ibland finns det turister som vill sova i de gamla sängarna för att uppleva hur transsylvanska bönder hade det för 100 år sedan.

Byborna i Sibiel var väldigt glada of Prinsens besök.