​Företagsnamnet hamnar på nyordslistan för 2018

''Kort film eller bildsekvens som förklarar ett visst skeende och som visas på nätet'' så beskrivs ordet Explainer som under 2018 har tagit sig in på nyordslistan.

Orden som kommer med på listan måste ha varit särskilt aktuella under året samt att orden ska ha noterats i en ökad användning och spridning.

Att just Explainer kom med på nyordslistan är inget som verkar förvåna Anton Ewetz, VD på Explainer AB i Malmö. ’’Det är väldigt kul såklart. Ordet har synts flitigt den senaste tiden och vi har vuxit kraftigt de senaste åren och årligen nära dubblat vår omsättning. Så jag är faktiskt inte så förvånad utan mest glad över nyheten då Explainer har varit väldigt hett på marknaden under de senaste åren’’

Ett nytt varumärkesord

’’Det är såklart fantastiska nyheter och visst har vi nog haft lite tur och varit både kreativa och framsynta när vi tog namnet Explainer för snart 4 år sedan’’ Anton Ewetz, VD

Ett varumärkesord är en produkt vars varumärke är så etablerat att många använder varumärket som benämning för produkten. Ett exempel på sådant är Jacuzzi och Jeep, två varumärken som står för att benämna hela produktkategorin för Spabad och terränggående bilar.

"Vi som bolag har etablerat oss relativt starkt, framförallt hos kommunikatörer och marknadschefer i Malmö och Stockholm, vilket givetvis har en positiv koppling till etableringen av ''Explainer'' som ord. Vi märker att gemene man sällan har tid eller lust att läsa information via texter vilket gör att Explainer ofta blir lösningen" Petter Edström, projektledare på Explainer.

Att Explainer nu upptas på den omtalade nyordslistan samtidigt som Malmöföretaget råkar ha det som sitt företagsnamn kan väl inte beskrivas som annat än lycka. I synnerhet ses möjligheterna som väldigt goda till att synas på marknaden när företagsnamnet överensstämmer med själva produkten.