Kinesiska studenter tävlar i design för svenska Expo

Inför världsutställningen Expo2010 i Shanghai tävlar ett hundratal kinesiska designstudenter om att formge produkter som ska säljas i den svenska paviljongen. Produkten måste vara innovativ, hållbar och användbar i vardagen.

Tävlingen arrangeras av den svenska Expokommittén i samarbete med Konstfack under ledning av professor Bob Lee. Studenterna från Tongji University Design and Innovation Institute i Shanghai är redan i färd med att ta fram sina tävlingsbidrag.

Gustav Gullberg och Daniel Eriksson, industridesigners som har examen från Konstfack och i dag jobbar på design-företaget Transformator, agerar mentorer. De beskriver mötet med designstudenterna som intressant ur både kulturell och kommersiell synvinkel.

– Det finns definitiva skillnader i hur en svensk industridesigner närmar sig en designutmaning jämfört med en kinesisk. Att engagera kinesiska designers för att bättre tilltala den marknaden reflekterar ett svenskt förhållningssätt till omvärlden. Vi bidrar istället med processer och metoder som bygger på observationer av vanliga människors behov, problem och önskningar. Design som hjälper människor helt enkelt, säger Gustav Gullberg.

Just nu bedöms inlämnade bidrag av av Tongji-universitetets egen jury. De som går vidare ska i januari bedömas av en internationell jury, där bland andra Ted Hesselbom från Röhsska Muséet och Lars Dafnäs, designchef på IKEA, ingår. Tanken är att de vinnande bidragen ska sättas i produktion för att finnas till försäljning i den svenska paviljongen.

– Studenterna ska inspireras av temat för den svenska paviljongen, ”Spirit of innovation”, men det räcker inte med att ta fram en innovativ produkt. Hela Expo2010 går under temat ”Better city, better life” och handlar om hållbarhet. Produkterna bör därför kunna användas i vårt vardagliga liv och de får gärna framställas av återvunnet eller återvinningsbart material, säger Annika Rembe, generalkommissarie för Sveriges deltagande i Expo2010.

För mer information kontakta:
Tove Engström, Svenska Expokommittén, tove.engstrom@expo2010.se, 0761-06 74 66.
Gustav Gullberg, gustav.gullberg@transformator.net, eller Daniel Eriksson, 0703 99 38 34.