Kommentar: Hamilton har både rätt och fel

Kommentar Riksdagsledamoten Carl B Hamiltons frispråkiga utspel synliggör en rasistisk hierarki. Men på frågan om Liberalernas röda linjer har han fel, skriver Expos Niclas Nilsson.

”Jag tror att gränsen går om de skulle börja uttala sig på samma sätt om judar, och det är inte omöjligt”, orden är den liberale riksdagsledamoten Carl B Hamiltons och yttrades under gårdagen i en intervju i TV4. Kritiken lät inte vänta på sig. Att Carl B Hamilton ger uttryck för att hans eget parti skulle se rasism mot judar som värre än rasism mot muslimer är häpnadsväckande och djupt problematiskt.

Antirasismen måste vara konsekvent och principiell. Det funkar inte att värdera och gradera olika former av rasism och intolerans. Det är också ett uttalande som spär på den antisemitiska uppfattningen om att judar skulle vare en grupp i samhället som är extra viktiga, mer värda och beskyddade.

Efter kraftfull kritik från flera håll och uppmärksamhet i media pudlade Hamilton till sist och i dag har Liberalernas partiledare Johan Pehrson gått ut och sagt att kritiken som uppkommit är rätt och riktig, att utlandet blev ”väldigt knasigt” och att liberalerna ”gör ingen skillnad på respekt för människor som har olika religioner”.

Carl B Hamiltons uttalande avslöjar mycket om Liberalernas vägval och riktning. Han har nämligen både rätt och fel samtidigt.

Carl B Hamilton har rätt i den meningen att Liberalernas så kallade röda linje mot SD inte går vid rasism, hets och intolerans mot muslimer. Det som är SD:s paradgren och i mångt och mycket partiets livselixir. För om det skulle vara så skulle Liberalerna inte samarbeta med SD och möjliggöra att partiet får det politiska genomslag de får.

Carl B Hamilton har fel när han tror att den röda linjen skulle dras vid antisemitism. Han har fel av den enkla anledningen att antisemitismen också finns inom SD och den sverigedemokratiska rörelsen, såväl historiskt som i dag. Och är det så att Hamilton och hans partikollegor behöver uppdatera sig i det ämnet kan man besöka expo.se och se en uppsjö artiklar om detta eller för den delen vända sig till Expos vänner i Svenska Kommittén mot antisemitism för att lära sig mer.

Niclas Nilsson är researcher på Expo.