Ardalan Shekarabi (S) kommer tillsammans med justitieutskottsledamöter från V, MP och C kräva en omröstning för att avsätta Richard Jomshof som utskottsordförande.

Shekarabis svar: Jomshof skyller ifrån sig

Oppositionen vill avsätta Richard Jomshof från ordförandeposten i justitieutskottet. Själv skyller Jomshof det försämrade säkerhetsläget på förra regeringen. Nu svarar oppositionen och kallar Jomshofs uttalande ”absurt”.
– Sverigedemokraternas strategi är att allt är alla andras fel, säger Ardalan Shekarabi (S) till Expo.

På en pressträff under måndagsmorgonen meddelade oppositionspartierna S, MP, V och C att deras representanter i justitieutskottet kommer att ta initiativ för att avsätta SD-toppen Richard Jomshof från posten som justitieutskottets ordförande.

Socialdemokraternas rättspolitiske talesperson Ardalan Shekarabi säger att Jomshofs utspel på plattformen X, som tidigare hette Twitter, skadar Sverige och svenska intressen.

– Han sprider hatiska budskap, har uppmanat till bokbål och delar inlägg där statsministern kallas för ynkrygg, sade Shekarabi under måndagens pressträff.

Ardalan Shekarabi kritiserar också regeringens hantering av frågan.

– Det här handlar om grundläggande demokratisk värdighet. Vi tycker Jomshof är direkt olämplig som ordförande för justitieutskottet och vi har en skyldighet att agera mot honom. Det är häpnadsväckande att regeringen inte klarar av att svara på hur de ser på Jomshofs agerande och deras förtroende för honom, säger Shekarabi till Expo.

Under måndagens pressträff efterlyste även Centerpartiets rättspolitiska talesperson Ulrika Liljeberg tydligare ställningstaganden från regeringen och statsministern.

– Vi hade önskat att Ulf Kristersson tog problemen på större allvar, sade hon under pressträffen.

Oppositionspartierna kommer väcka frågan om att rösta bort Jomshof från ordförandeposten under nästa utskottsmöte, den 31 augusti. Frågan kommer då enligt praxis att bordläggas till kommande möte.

För att avsätta Richard Jomshof krävs att någon ledamot från partierna inom Tidösamarbetet röstar med oppositionen då fördelningen av utskottsplatserna är åtta till M, KD, L och SD medan S, V, MP och C samlar sju röster.

Jomshof: Oppositionens fel

Richard Jomshof vill inte svara på Expos frågor men SD:s presstjänst skickar en skriftlig kommentar via mejl. I uttalandet skyller Jomshof det försämrade säkerhetsläget i Sverige på oppositionen.

”I ett läge där Sverige behöver enighet och stabilitet söker oppositionen konflikt och splittring för egen vinnings skull. Vi ska dock komma ihåg att det säkerhetspolitiska läget är resultatet av den politik oppositionen har fört under sina år vid makten”, skriver Richard Jomshof.

Han skriver också att oppositionen springer ”islamistiska krafters ärenden”.

Rasmus Ling, rättspolitisk talesperson för Miljöpartiet kallar Jomshofs kommentar för trams.

– Det är tramsigt och visar att han inte har någon insikt om vad det är han gör. Eller så har han insikt och struntar i det, men det är uppenbart att det här är att hälla bensin på en eld istället för att försöka kyla ner och svalka av, säger Miljöpartiets rättspolitiske talesperson Rasmus Ling till Expo och fortsätter:

– Det är fullständigt nonsens att man skulle gå islamisters ärenden för att man tycker att det är fel att bränna koranen. Jag tycker det är ett absurt resonemang, säger Rasmus Ling (MP).

För Ardalan Shekarabi (S) är Jomshofs svar inte oväntat.

– Jag är inte förvånad över att Jomshof försöker skylla ifrån sig. Sverigedemokraternas strategi är att allt är alla andras fel, säger han till Expo.