Nytt nummer av Expo

Nytt nummer av Expo

I nya numret av tidskriften Expo berättar vi om tio profiler som varit viktiga för att Sverigedemokraterna tagit sig hela vägen in i riksdagen. Dessutom analyseras valresultatet och omvärldens reaktioner. Fem utmaningar som partiet nu står inför listas.

– I debatten glöms det ibland bort vad Sverigedemokraterna själva har gjort för att nå den position partiet har idag. Det är inte kriser och arbetslöshet som skapar partier som Sverigedemokraterna. De skapar sig själva, säger chefredaktör Daniel Poohl.

I det extratjocka numret kan du också läsa om Södertälje där Kristian Karlsson berättar om en stad där två främlingsfientliga partier kämpar om väljarnas stöd. Hur kunde ett nazistiskt parti får mandat i Grästorp? Anders Dalsbro och Henrik Dammberg om en taktisk förvandling som gav resultat.

Men allt rör inte valet. Idéhistorikern Niclas Järvklo skriver om sambandet mellan maskulinitet och rasism. Karl Lallestedt om hur rasism bidragit till att Zimbabwe idag är ett av världens fattigaste länder. Historikern Mats Deland vänder blicken bakåt och berättar om hur svensk polis på 1940-talet dolde sanningen om Förintelsen.

Numret kan köpas här.