Nya Expo om försöket att gömma ett folkmord

Nya Expo om försöket att gömma ett folkmord

Tidskriften Expo lämnar tonåren och fyller 20. Det firas med den mest genomgående omgörningen i tidskriftens historia. Tidskriften har bland annat fått ett mindre tidningsformat och en ny logga. Syftet är att presentera komplicerade frågor på ett mer lättillgängligt sätt, utan att förlora djupet i bevakningen.

– Vi granskade extremhögern innan någon annan förstod varför det var nödvändigt. Nu har vi förvandlat ett samhällsmagasin med få men viktiga läsare till en tidning som når fler för varje nummer. Det är värt att säga det i tider då tidningarna spås dö ut. Vi växer. Och vi tror vi vet varför. Expo behövs, nu mer än någonsin, säger Daniel Poohl, chefredaktör och ansvarig utgivare.

I det nya numret finns bland annat följande: Reportage - 20 år efter Srebrenica - ett försök att gömma ett folkmord, hatet mot tiggeriet allt mer organiserat, fascismens union - efterkrigsdrömmar om ett enat Europa, lesbisk i Moskva, den papperslösa nallen Paddington, högerextrema nyhetsmedier då och nu. Dessutom: Heléne Lööw, Bilan Osman, Nina Simone, Alen Musaefendic, Josette Bushell-Mingo, Thorfinn Rumpsmiskare och mycket mer…

I fokus. Bilan Osman skäller på feministerna, Nathalie Söderberg är arg att inte kommunerna inte gör mer för fattiga EU-migranter och Jonathan Leman noterar att när saker och ting går snett så går det alltid att skylla på judarna – som så många gånger förr.

Reportage. Haris Grabovac reste tillbaka till sitt födelseland Bosnien. Läs hans gripande reportage om hur muslimer 20 år efter folkmordet i Srebrenica. Fortfarande kämpar många för att spåren och vittneskildringarna inte ska försvinna i glömska.

Historik. Efterkrigstidens viktigaste högerextrema samarbete hade en svensk vid rodret. John Frölander berättar om Europeiska sociala rörelsen. En historia om att försöka återlansera fascismen. Men även en historia om splittring, bråk och dess påverkan på dagens högerextremister.

Då och nu. Det blir allt fler högerextrema nyhetssajter. Idén om att en politisk färgad nyhetsförmedling är viktig är emellertid inte ny. Daniel Poohl visar hur ett digitaliserat medielandskap ökat extremhögerns möjlighet att få inflytande i den offentliga debatten.

Granskning. På Facebookgrupper möts tusentals personer som hetsar mot EU-medborgare som tigger i Sverige. Expo kan visa hur hatet blir allt mer organiserat. Samtidigt ökar våldet mot dem som sitter på gatorna.

Dessutom: Intervjuer med bland andra historikern Heléne Lööw, författaren Maja Hagerman, regissören Josette Bushell-Mingo. Krönika av Alen Musaefendic. Sverigedemokrater som klär offerkofta, Nina Simones vrede födde ett unikt sound och mycket, mycket mer …

Teckna prenumeration idag!

Stiftelsen Expo utmanar intoleransen genom granskning, utbildning och förebyggande arbete. Med våra tre olika verksamhetsinriktningar uppmärksammar vi det hot som intoleransen utgör mot det öppna samhället.

Granskning
Stiftelsen Expo samlar och analyserar information om intoleranta grupper, nätverk och fenomen, samt ger ut Tidskriften Expo och nyhetssajten Expo Idag.

Stiftelsen Expo föreläser varje dag någonstans i Sverige för elever, lärare, kommunpolitiker, poliser, allmänhet med flera.

Engagemang
Stiftelsen Expos syfte är att möta människor och tala om intoleransens konsekvenser. Genom Tillsammansskapet bistår vi antirasister i lokalsamhällena med utbildning, inspiration och engagemang.