Entreprenörer på väg mot internationella satsningar

Entreprenörer på väg mot internationella satsningar

I mitten av januari åker fyra entreprenörer på studieresa till norra Tysklands största livsstils- och modemässa, Nordstil i Hamburg. Syftet är att göra sig redo för en egen internationell satsning i framtiden.

• Det här är en bra möjlighet att få se hur en internationell mässa funkar. Att få kunskap om vad jag borde tänka på och se vad som kan vara aktuellt för mig och mitt företag. Den här resan minskar det stora steget till att ställa ut där själv en dag, berättar Ulrika Edholm som driver företaget Bosse och Ester.

De tyska kunderna är förtjusta i svensk formgivning och är produkterna dessutom tillverkade i Sverige är det ännu mer intressant. Norra Tyskland kan alltså vara ett bra första steg när man som formgivare vill göra en internationell satsning. De entreprenörer som reser till Hamburg har formgivit egna produkter som dessutom tillverkas i vårt område. Svensk design på väg mot export.

• Det ska bli intressant att se hur min formgivning och design skulle stå sig i en internationell miljö. Att få ta tempen lite och se om jag borde skruva på något innan jag tar klivet, och hur jag i så fall kan använda mig av det jag lär mig under resan för att komma vidare, säger formgivaren Victoria Säker.

Entreprenörerna kommer få en guidad rundtur på mässan av Mattias Dahlquist, Nordstils officiella representant i Sverige och Norge. De kommer även få gott om tid att uppleva mässan själva, inspireras av alla utställare och skapa nya kontakter. Förutom inspiration från mässan kommer de även få uppleva konst och kultur i staden.

• Hamburg är ju en riktig kulturstad med häftig arkitektur, street art och många bra konstutställningar så jag kommer verkligen försöka uppleva både mässan och staden. Jag kommer även ta tillfället i akt att besöka butiker som kan bli potentiella återförsäljare och knyta nya kontakter till mitt företag, berättar Ulrika.

Nordstil arrangeras av Messe Frankfurt och äger rum i Hamburg den 14-16 januari 2023.

De fyra entreprenörer som åker på studieresan är:

Emelie Lundmark, Dinie Design

Karin Holmberg, Ängsfälla