Ny VD utsett i Extend Commerce AB

Extend Commerce AB meddelade idag att man har utsett Gabriel Andersson (41) till ny verkställande direktör (CEO), med tillträde 1 september 2015.

Pontus Carme, en av grundarna av Extend Commerce AB och bolagets nuvarande VD, arbetar kvar men i den nya rollen som produktchef för i syfte att ytterligare stärka och säkra produktutvecklingen av bolagets molnbaserade Smartwork plattform.

Tar med sig erfarenheter från ett av världens största logistikbolag samt global expertis inom avancerad kylkedjelogistik mot läkemedelsbranschen.

Gabriel Andersson kommer från en position som COO för Envirotainer och tidigare som Business Development & Innovation direktör för DSV A/S. Båda bolagen har under hans ledning, byggt attraktiva och lönsamma internetbaserad tjänster för sina kunder partners, både på mobila och webbaserade plattformar, i en mycket konkurrensutsatt marknad.

”Jag är mycket glad över att Gabriel tar över som VD för Extend Commerce AB. Som COO för Envirotainer har han varit en viktig del i att säkra Envirotainers position som det världsledande företaget inom aktiva kylcontainers för läkemedelsindustrin, både ur ett operativt och e-tjänsten perspektiv, med direkta finansiella resultat och en förbättrad kundupplevelse. Gabriel Andersson har framgångsrikt stärkt DSV: s och senare Envirotainer positioner i en av de mest avancerade delarna av leveranskedjan, elektronisk kundintegration och Supply Chain Visibility. Han har ledaregenskaperna att vidareutveckla vår företagskultur samt marknadskunnandet att driva vårt ”Smartwork för Alla” initiativ gentemot befintliga och nya kunder ”, säger Martin Fransson, styrelseordförande för Extend Commerce AB. ”Jag vill samtidigt passa på och tacka Pontus Carme för hans starka resultat under de senaste åren när han nu går vidare till nya utmaningar inom Extend.”, fortsätter Martin Fransson.

Envirotainer är den största operatören av aktiva flygfraktscontainrar för läkemedelsindustrin, belönat med både Stora Exportpriset och senare Postens Stora Logistikpris för sitt framgångsrika bidrag till svensk export och banbrytande logistik. DSV är den sjätte största leverantör av transport- och logistiklösningar i världen, representerat i mer än 70 länder med 23 000 anställda, som 2014 möjliggjorde intäkter på 6,5 miljarder euro.

Gabriel Andersson startade sin karriär inom Deutsche Paket Dienst (DPD) 1998, där han var ansvarig för dess IT-implementering i Norden. År 2002 började han Cap Gemini Ernest & Young som managementkonsult med inriktning på Infrastruktur & Operations. 2005 utsågs han till chef för kundrelaterade IT-tjänster inom DSV A / S i Köpenhamn och ett år senare blev han ansvarig för bolagets globala affärsutveckling och innovation kopplat till IT. Sedan april 2008 har Andersson arbetat som Operations Director och senare COO i Envirotainer AB med övergripande ansvar för IT, Business Development, Cold Chain Services samt Operations.

Martin Fransson, Chairman of the Board, Extend AB, +46 70 695 97 30
Gabriel Andersson, CEO as of 1th of SEP 2015, Extend AB, +46 76 527 73 24