Solar-Koncernen väljer Extend som IT-leverantör av avancerade logistiklösningar

Extend Commerce AB meddelar idag att man tecknat ett nytt, stort avtal med Solar A/S i Danmark avseende användande av Extends molnbaserad IT plattform för logistik. Avtalet är uppskattningsvis värt mellan 3-5 MSEK över de kommande tre åren. Den första leveransen, som påbörjas omgående, inkluderar Solars verksamheter i Sverige, Norge, Danmark och Nederländerna där fokus är avancerad process- och systemstöd kopplat till hantering av Konsignationslager, 3PL och VMI (Vendor Management Inventory).

En av Sveriges ledande leverantörer av molnbaserad IT system för hantering av avancerade logistikprocesser, Extend, meddelar idag att man fått förtroendet att leverera avancerad IT lösningar med fokus på Konsignationslager, 3PL och s.k. leverantörsstyrda lager (VMI) till Solar, ett av norra Europas ledande Sourcing- & Services företag. Genom Extends plattform får Solar tillgång till det funktioner man för att kunna erbjuda sina kunder ännu mer avancerad logistiktjänster. Ett starkt och viktigt komplement till bolagets redan idag tydliga strategi kring värdeskapande Sourcing & Service koncept gentemot kund.

Extend har sedan slutet av 90-talet levererat flexibla, avancerade och webbaserade affärslösningar med fokus på lager, distribution och transport till en mängd olika företag av varierande storlek, i och utanför Sverige. Avtalet med Solar är en av Extends största avseende Konsignationslager och VMI funktioner och kvalificerade sig, i konkurrens med en rad andra leverantörer, framför för att systemet har det funktionsdjup, säkerhetsfunktioner och möjlighet att integrera/kommunicera med SAP som Solar koncernen krävde:

-Vi är otroligt glada att kunna leverera lösningen till Solar. Detta understryker och bekräftar att både våra tjänster och teknikplattform är marknadsledande. Solar affären belyser en trend vi sett de senaste åren, nämligen att fler och fler företag, från E-handlare till stora multinationella bolag, letar efter lösningar att rationellt och effektivt kunna hantera och utveckla sin logistikprocess som en integrerad del i att öka mervärdet mot kund. Förutom att vi flyttar fram vår position i marknaden skapar affären även ett bra momentum i vår organisation som är inne i en kraftig tillväxtfas och visar att vi är rätt positionerade mer våra produkter, säger Gabriel Andersson, VD på Extend.

Från Solars sida har man en uttalade strategi att vara en strategisk samarbetspartner för sina befintliga och framtida kunder och i det arbetet är effektivt logistik och tillgänglighet till bolagets produkter helt avgörande.

-Som sourcing och service företag är det för oss viktigt att kunderna bemöts så professionellt som möjligt. Det är därför viktigt att de lösningar som Solar erbjuder marknaden är av bästa tänkbara kvalitet, eftersom det säkerställer en effektiv och professionell upplevelse när de jobbar med Solar. Effektiva processer och tillgänglighet är viktiga element för våra kunders produktivitet och med implementationen av Extend-lösningen kan vi förbättra kvalitén och supportera våra kunders behov ännu bättre, säger Esben Jansen, Vice President, Group Supply Chain på Solar.

För mer information kontakta

Gabriel Andersson,VD Extend på tel. +46 (0)76 310 19 29 eller e-post: gabriel.andersson@extend.se

Kristian Duch, Group Supply Chain Project Manager Solar på tel. +45 4034 2844 eller e-post kdu@solar.dk

Extend är en av Sveriges ledande leverantörer av molnbaserade IT-system för hantering av avancerade logistik- och finansprocesser. Extend-plattformen gör det möjligt att automatiskt kontrollera och synkronisera lager-, marknads- och orderinformation mot multipla partners, kanaler och marknader.

Med realtidsinformation och inbyggd logik ger Extend företag kontroll på sina affärsprocesser. De får helt enkelt rätt information i rätt tid för att kunna fatta bättre beslut i syfte att optimera och utveckla sin verksamhet. Eftersom plattformen är flexibel och modulär kan företag enkelt växa med Extend. Det innebär att de kan ta en sak i taget och lösa de problem de har idag och sen växa med systemet när behov uppstår i framtiden. För mer information besök www.extend.se

Extend. Think Small

Om Solar

Solar Group är ett av Europas ledande Sourcing- & Services-företag inom el-, värme, VVS och ventilationsteknik. Kärnverksamheten fokuseras på Sourcing av produkter, värdeskapande tjänster och optimering av kunders verksamhet.

Solar koncernen har sitt huvudkontor i Danmark och hade 2015 en omsättning på ca. 10.6 miljarder DKK och omkring 3 000 medarbetare. Solar är sedan 1953 noterat på Nasdaq i Köpenhamn. För mer information besök, www.solar.eu