EXTREME NETWORKS BÄR DET OLYMPISKA NÄTET

London Internet Exchange (LINX) har valt Extreme Networks ultrasnabba switch BlackDiamond X8 för att kunna hantera den förväntat extrema internettrafiken under sommarens olympiad.

London Internet Exchange (LINX) är en av världens största internetknutpunkter (IXP). Den engelska motsvarigheten till svenska NetNod. Redan idag hanteras 1,25 Tbps i trafiktopparna som täcker över 80 procent av den globala routingen.

I förberedelserna inför sommarolympiaden i London i augusti, så har de förstärkt och uppgraderat kapaciteten för knutpunkten för att kunna möta den väntande internetstormen som olympiaden sannolikt kommer att innebära.

I den uppgradering valde LINX att sätta in två BlackDiamond X8, Extreme Networks värsting, som kan leverera 20 terabits växlingskapacitet, marknadens högst uppmätta, och dessutom till marknadens lägsta engergikonsumtion (5,6 watt per 10 gigabits port). På vanlig svenska kan den transportera hela Apples Appstore på två sekunder.

– Vi valde X8:an eftersom den helt enkelt är det bästa som finns på marknaden, säger Derek Cobb, LINX CTO. Som en av de viktigaste knutpunkterna i världen måste vi ligga i teknikutvecklingens framkant och därmed också välja det bästa på marknaden när vi uppgraderar vår knutpunkt.

För mer information kontakta gärna:

Tyke Pålsson, vd för Extreme Networks Sverige, 0709-64 41 05,

• ixp
  • london
  • olympiaden
  • switch
  • nätverksväxel
  • it-lösningar
  • extreme networks
  • ethernet
  • datacenter
  • blackdiamond