Fairtrade Challenge – Örebro deltar i världsrekordförsök

Fairtrade Challenge – Örebro deltar i världsrekordförsök

Onsdag den 19 oktober kommer minst 2 000 örebrobor, tillsammans med över 400 000 andra svenskar, att fika Fairtrade-märkta produkter och samtidigt försöka sätta nytt världsrekord i Fairtrade Challenge. Det kommer att fikas på universitet, hotell, skolor, arbetsplatser och många andra platser. Sveriges största fikapaus samlar i år fler deltagare än någonsin.

Den 30 september tog Tyskland världsrekordet genom att samla 450 000 deltagare att fika Fairtrade-märkt under en dag. Nu kraftsamlar Sverige för att slå det rekordet.

Fairtrade Challenge är en fikautmaning där alla som fikar minst en Fairtrade-märkt produkt någon gång mellan kl 8 – 20 onsdagen den 19 oktober kan delta. Syftet är att sätta fokus på hur vi med hjälp av handel och konsumtion kan skapa möjligheter till utveckling och stärka mänskliga rättigheter i utvecklingsländer. Intresset är rekordstort från såväl privatpersoner, organisationer som företag och politiker. I Örebro kommer mer än 40 fikapauser att arrangeras, bland annat fikar man på Haga Fritidsgård, på Stoneridge Electronics och Tria bjuder på fika på universitetet.

-Förra året deltog 350 000 personer i Fairtrade Challenge. I år spänner vi bågen och satsar på världsrekord. Vi är många som ser vikten av att göra skillnad med hur vi väljer vårt fika, säger Emma Rung, tf generalsekreterare på Föreningen för Fairtrade.

Fairtrade Challenge arrangeras för tredje året i rad. Fikakulturen är stark i Sverige och Fairtrade Challenge är ett lätt och roligt sätt att visa hur man över en kopp kaffe, en banan eller en bit choklad kan bidra till att odlare och anställda i utvecklingsländer får förbättrade arbets- och levnadsvillkor och samtidigt öka kunskapen om att de små valen i butik faktiskt gör skillnad.

Om Fairtrade

Mer än en miljard människor lever idag i extrem fattigdom. Den årligt återkommande Fairtrade-rapporten 2011 som presenterades förra veckan visar att över 215 miljoner barn tvingas arbeta och 60 procent av dess återfinns i jordbrukssektorn. En sektor där vi hämtar många av våra fikaprodukter.

- Fairtrade-märkningen ger oss ett alternativ till att passivt vänta på en välståndsökning i fattiga delar av världen. Fairtrade och etisk konsumtion kan visa vägen och skynda på utvecklingen.  Beslutsfattare, företag och konsumenterna har alla en mycket viktig roll att spela i kampen för att avskaffa förekomsten av barnarbete. Att ta ställning för Fairtrade genom att delta i Fairtrade Challenge är ett litet steg på vägen, säger Emma Rung.

På kampanjsajten, www.fairtradechallenge.se, kan man se hur antalet fikapauser växer dag för dag. Där kan man även hitta alla fikapauser som arrangeras i Örebro.

För mer information om Fairtrade Challenge kontakta Maria Granefelt, Fairtrade Sverige
E-post: maria.granefelt@rattvisemarkt.se
Telefon: 073-673 16 72

Fairtrade Challenge är en del i Fairtrade Sveriges årliga kampanj Fairtrade Fokus som pågår v 41-42. Förutom fikapausen pågår hundratals evenemang runt om i Sverige under kampanjveckorna. Se mer på http://www.fairtrade.se/fairtradefokus2011/