Ulrika Urey, generalsekreterare Fairtrade Sverige Foto: Fairtrade Sverige

Ulrika Urey ny generalsekreterare för Fairtrade Sverige

Ulrika Urey tar över som ny generalsekreterare för Föreningen för Fairtrade Sverige. Hon vill minska avståndet mellan konsumenter och odlare och få fler företag att öppet redovisa vilka risker som gömmer sig bakom deras varor.
– När allt fler företag pratar hållbarhet är det viktigt att konsumenter får veta hur verkligheten bakom varorna kan se ut, säger Ulrika Urey.

Ulrika Urey kommer närmast från en tjänst som kanslichef på den ideella organisationen Fair Action, som arbetar för att få företag att ta ansvar för mänskliga rättigheter och miljö.

Fairtrade behövs för att flytta fram positionerna och driva på företag och politiker, för de sitter på mycket makt och kan påverka mångas liv. För konsumenter som vill göra medvetna val är det också viktigt att det finns en oberoende märkning som ställer krav på alla aspekter av hållbarhet, säger hon.

Ulrika Urey är utbildad nationalekonom och hennes intresse för Fairtrade och hållbar handel väcktes redan under studietiden. Som utsänd för Svalorna i Bolivia har hon jobbat med att stärka kvinnors möjlighet till egen försörjning. Hon har även arbetat med mänskliga rättigheter och demokratifrågor som regionchef för Diakonias Latinamerikakontor i Colombia.

Nu ser jag fram emot att leda en organisation där människorna i början av leverantörskedjan står i fokus. Det är där problemen, men också möjligheterna till förändring, är som störst.

Ulrika Urey tror att det är viktigt att knyta konsumenten närmare odlaren.

Om man känner en närhet till människorna som odlar kaffebönorna eller bananerna, om man ser att de också känner oro för klimatutmaningar och önskar den bästa utbildningen till sina barn – så tror jag också det blir mer självklart att vilja bidra till att de ska få en bättre levnadsstandard.

Ulrika Urey påbörjar sitt uppdrag i en tid då lågkonjunktur lett till minskad konsumtion av Fairtrade-märkta varor. Men hon ser optimistiskt på framtiden och tror på en ökad etisk konsumtion – trots ekonomiskt tuffa tider. Här spelar offentliga inköp en viktig roll, menar hon. Livsmedelsföretag och dagligvaruhandel kan också göra det lättare för konsumenter att göra medvetna val, genom ett större utbud av hållbara varor. En mer hållbar produktion är också en förutsättning för en fortsatt konsumtion av flera av våra favoritlivsmedel, menar Ulrika Urey:

– Ska vi fortsätta njuta av varor som kaffe och choklad måste vi också betala för det. Att flytta handen i butiken och välja Fairtrade är ett enkelt sätt att göra skillnad.

Ingrid Arinell, pressansvarig, Fairtrade Sverige: 08-122 089 18

Fairtrade är en för en mer hållbar världshandel och en internationell certifiering av råvaror odlade i länder med utbredd fattigdom. Certifieringen innebär bland annat en bättre betalning till odlaren och krav på social, ekonomisk och miljömässig hållbarhet.