Äntligen! 100% ekologiskt och rättvist e-sortiment för alla

Försäljningen av Fairtrade* och KRAV-märkta produkter ökar i Sverige. Samtidigt visar undersökningar att konsumenterna är osäkra på vilka hållbarhetsmärkningar de kan lita på.
– Vi vill göra det lätt att handla ekologiskt och rättvist. Därför öppnar vi nu upp vår webbshop, fairtradecompany.se, för alla, säger Jens Baagøe, vd för livsmedelsföretaget Sackeus AB.

I webbshopen finns Sveriges bredaste sortiment av ekologiskt och Fairtrade-certifierat kaffe, te, choklad, godis och andra livsmedel. Här finns hållbara varumärken som Eguale, Canaan Olive Oils, Cafe Organico och Sackeus samlade. En nyhet i sortimentet är varumärket Four O’Clock med hela 21 unika te-smaker.

Den uppgraderade webbshopen har sedan tidigare varit tillgänglig för företagskunder, men nu kan alltså även privatpersoner enkelt klicka hem kvalitetsvaror som gör skillnad i alla led. Den som köper produkter med Fairtrade-certifiering, bidrar till att ge människor i fattiga länder en chans till ett bättre liv.

– Utöver att njuta av exempelvis Eguale choklad som är både ekologisk och Fairtrade-certifierad, så känns det extra bra i magen att veta att chokladen har odlats utan giftiga bekämpningsmedel och att de som odlat har fått ett schysst pris för arbetet, säger Jens Baagøe.

En undersökning genomförd av KRAV** visar att mer än hälften av konsumenterna, 54%, är osäkra på vilka hållbarhetsmärkningar det går att lita på. Det är här fairtradecompany.se hjälper till.

– När du handlar hos oss kan du vara helt trygg med att produkterna är 100% ekologiska och Fairtrade-certifierade. Allt du hittar i vårt sortiment har genomgått vårt nålsöga för att platsa som det mest hållbara i sin kategori, säger Jens Baagøe.

Just nu pågår en sommarkampanj riktad till privatpersoner på fairtradecompany.se som ger 10% rabatt på ett köp. Gäller till och med 31 juli, 2021. Använd koden: HANDLAGOTT.

** https://www.krav.se/aktuellt/ny-rapport-fran-krav-manga-konsumenter-ar-osakra-om-hallbara-matval/

För ytterligare information, kontakta:
Linda Eriksson, Marketing Manager Sackeus AB,
tfn: 0709-61 87 89, e-post: linda@sackeus.se
www.fairtradecompany.se

Ett urval av rättvisa varumärken på fairtradecompany.se:
Eguale – En rättvis värld av kaffe, te och choklad. Nu i ny design!
Four O’Clock – Komplett sortiment med över 20 unika te-smaker.
Cafe Organico – Pionjären av KRAV-märkt kaffe.
Canaan – Enda olivoljan som är både Fairtrade- och ekologiskt certifierad. Naturella och smaksatta olivoljor.
Sackeus - Rättvis handel sedan 1976. Erbjuder produkter som kakao och honung av högsta kvalitet.