Hur jämställd är operavärlden egentligen?

JÄMSTÄLLD OPERASCEN – panelsamtal inför publik

Fredagen den 7 juli kl. 12.00 i Vattnäs Konsertlada
I panelen ingår bl.a. Ebba Witt-Brattström, Alice Teodorescu, Gunilla Brodrej och Anna Larsson
Moderator: Sofia Nyblom
Arr. Stiftelsen Vattnäs Konsertlada

Kulturjournalisten Gunilla Brodrej startade våren 2012 en debatt på Expressens kultursida om sexism inom operavärlden. Diskussionen vidgades till att handla om arbetsförhållanden, hur kvinnor framställs i operalitteraturen samt hur regissörer vill framställa kvinnor på scen. Får kvinnliga tonsättare samma möjligheter att bli uppförda som manliga tonsättare? Finns det en specifik ”operasexism” i branschen och hur ser den i så fall ut? Vad betyder det för kvinnobilden att de flesta regissörer och dirigenter är män? Råder det en gammaldags kvinnosyn på de stora operahusen?

I samband med uruppförandet i Vattnäs Konsertlada av operan Kärlekskriget, baserad på Ebba Witt-Brattström roman Århundradets kärlekskrig, återupplivas debatten om jämställdheten i operavärlden. Ett panelsamtal arrangeras av Stiftelsen Vattnäs Konsertlada dagen efter att den nyskrivna operan med musik av Paula af Malmborg Ward och libretto av Mathias Clason haft premiär.

– Vi hoppas att detta blir startskottet för en livlig och välbehövlig debatt på bred front som involverar regissörer, dirigenter, kompositörer, sångare, journalister, musikstuderande och naturligtvis även publiken, säger operasångerskan Anna Larsson, konstnärlig ledare för Vattnäs konsertlada, som gör rollen som ”Hon” i Kärlekskriget.

Kontakt:
Göran Eliasson, projektledare, Stiftelsen Vattnäs Konsertlada, tel. 076-761 24 03
Cari Hildebrand, pressansvarig, tel. 070-605 79 06