Falck Healthcare störst i Skandinavien efter nytt avtal med TryghedsGruppen

Falck Healthcare störst i Skandinavien efter nytt avtal med TryghedsGruppen

Falck Healthcare, Previa och Quick Care går samman och skapar därmed Skandinaviens största utbud av tjänster som minskar sjukfrånvaron och underlättar befolkningens tillgång till rehabilitering efter sjukdom. Det sker genom ett nytt avtal med TryghedsGruppen, som hittills har ägt Previa och varit huvudägare i Quick Care, och som nu blir ägare till 40 procent av aktierna i Falck Healthcare. Samtidigt blir TryghedsGruppen också ägare till 2,3 procent av aktierna i Falck Holding.

”Syftet med fusionen är att skapa den hälsopartner som privata och offentliga verksamheter samt försäkrings- och pensionsbolag i Skandinavien önskar”, säger koncernchefen för Falck, Allan Søgaard Larsen.

Han hälsar TryghedsGruppen hjärtligt välkommen som aktieägare i Falck och är glad över att de tillsammans har skapat en stark skandinavisk hälsokoncern. TryghedsGruppen och Falck känner varandra väl, eftersom TryghedsGruppen år 2012 sålde ett annat bolag, nämligen Previa Sundhed, till Falck Healthcare.

Betydande utvecklingspotential
Jørn Wendel Andersen, verkställande direktör för TryghedsGruppen, är glad över att det finns två väletablerade verksamheter med betydande utvecklingspotential i Skandinavien som nu blir en del av Falck Healthcare.

”Genom avtalet skyddas de värden som ligger i bolagen, där den nya strukturen i Falck Healthcare ger de bästa villkoren för ytterligare utveckling. Vi har med avtalet ökat våra direkta investeringar till 8 procent av tillgångarna”, säger han.

Previa och Quick Care är båda bolag med omfattande erfarenhet av hälsomarknaderna i Skandinavien.

Nästan en miljon svenskar har möjlighet att få hjälp från Previa till exempelvis rehabilitering, hälsokontroller och förbättrad arbetsmiljö.

Quick Care hjälper danska och norska medborgare som arbetar inom offentliga verksamheter med att minska deras sjukskrivningsperiod och se till så att de får en snabb återgång till arbetsmarknaden. Tillsammans med Falck Jobservice ska Quick Care utvidga samarbetet med arbetsförmedlingen om att hjälpa ännu fler medborgare tillbaka till arbetsmarknaden.

Falck Healthcare har aktiviteter i hela Skandinavien – flest i Danmark, där över två miljoner människor snabbt och enkelt har tillgång till hälsotjänster, oavsett om de har ont i kroppen eller själen.

Påfrestningar på välfärdssystemen
Det sammanslagna bolaget, Falck Healthcare Holding, får en omsättning på omkring 2,4 miljarder kronor och 2 000 medarbetare.

”De skandinaviska länderna är utsatta för enorma påfrestningar på sina välfärdssystem. Därför har vi sett ett stort behov av att tillsammans med TryghedsGruppen skapa en stark privat leverantör som kan bistå det offentliga med att hjälpa medborgarna, verksamheterna med att skapa friska medarbetare och försäkringsbolagen med att minska förtidspensioneringarna”, säger Søgaard Larsen.

För Jørn Wendel Andersen markerar avtalet ett viktigt steg i TryghedsGruppens implementering av bolagsstrategin.

”Vi har på ett och ett halvt år städat upp i vår portfölj med sex verksamheter och har i dag kvar en anpassad portfölj med två stora investeringar där Falck Healthcare är den ena och Health & Fitness Nordic den andra. Båda är välskötta och likviditetsskapande bolag. Vi ser fram emot en fortsatt positiv utveckling för båda.”

Sammanslagningen sker under förutsättning att den godkänns hos de svenska konkurrensmyndigheterna.

För ytterligare information kontakta:

Kommunikationsansvarig Falck Sverige, Lotta Smith: 073-373 01 12.