Falck stödjer Hjärt- Lungfondens forskning

Falck stödjer Hjärt- Lungfondens forskning

Falck´s vision är att rädda fler liv och vara ledande aktör inom första hjälpen och hjärtstartare.

Därför har Falck valt att stödja Hjärt- Lungfondens forskning under ett år och önskar på så vis få vara med och rädda ännu fler liv.

Hjärt- Lungfondens forskning finansieras helt och hållet av gåvor med målet att besegra vår tids stora folksjukdom, hjärtsjukdom.

I Sverige drabbas årligen ca 10 000 människor av hjärtstopp utanför sjukhus men endast ca 3 % överlever, vilket betyder att det bör spridas mer kunskap omkring första hjälpen i samhället samt att vi behöver få ut fler hjärtstartare, säger Christian Munk, sälj- och marknadsdirektör på Falck.

I Norden utbildar Falck årligen över 50 000 människor i första hjälpen och har över 2 000 hjärtstartare utlokaliserade. Det är ett effektivt och pålitligt produktkoncept som behövs och som räddar fler liv utanför sjukhusen.

I Falck Hjärtstartarabonnemang ingår:

• En AED Hjärtstartare som är färdig att använda på 7 sekunder.

• Falck Första Hjälpen Kurs med erfaren Falck räddningspersonal på olika platser runt om i landet eller på din arbetsplats.

• Introduktion till hur man använder en AED.

• Psykisk Första Hjälpen för dem som varit involverade i ett räddningsförlopp, då hjärtstartaren har använts.

• Service och support till hjärtstartaren.

Då chansen att överleva ett hjärtstopp minskar med 7-10 % per minut om personen inte får hjälp så är det jätteviktigt att så många som möjligt vet hur man ska ta hand om en drabbad person de första viktigaste sekunderarna efter ett hjärtstopp.

Den rätta kunskapen och en snabb insats ökar chansen för att överleva och minskar markant risken för att den drabbade ska få varaktiga men efter ett hjärtstopp.

Kontakta oss gärna på om ni vill veta mer på: Tel: 08-731 60 30 E-mail: kundcenter.foretag@falcksverige.se

Följ forskningen och vårt stödjande på www.hjart-lungfonden.se och www.falcksverige.se

Falck har bedrivit verksamhet i Sverige sedan 1950 (i Danmark sedan 1906), och är majoritetsägt av Lundbeck Foundation. Under de senaste fyra åren har stiftelsen delat ut cirka 2,1 miljarder kronor till forskning inom ”Health and Life Sciences”. I Falckkoncernen ingår AB Previa som är Sveriges ledande företag inom företagshälsa.

Falck har visionen att vidareutveckla verksamheten som arbetar på bred front med assistans, vård och hälsa, beredskap, räddning och rehabilitering. Genom alla affärsområden löper en gemensam vilja att hjälpa människor som en röd tråd.

Presskontakt Kommunikationsansvarig Previa, Falck Healthcare 070-413 08 13