Kvinnas liv räddades av Falck Hjärtstartare

Kvinnas liv räddades av Falck Hjärtstartare

Mitt under föreställningen av Svansjön faller en äldre kvinna ihop i salongen. Det är en lördag i januari på Dansens hus. Kvinnan är där i ett större sällskap som meddelar personalen om vad som hänt och att kvinnan inte har någon puls. 112 larmas direkt och en ambulans skickas ut.

Dansens Hus är en av arbetsplatserna som har tagit beslut om en hjärtsäker arbetsplats genom att abonnera på Falck Hjärtstartare inklusive årlig gruppkurs i HLR sedan 2011. Det är nu 36 personer i personalen som är utbildade i första hjälpen och HLR (hjärt- och lungräddning). Ett beslut som de idag är väldigt glada över.

Med kursfärdigheterna fortfarande färskt i minnet är personalen fullt medvetna om hur de ska agera och hämtar hjärtstartaren som finns nära till hands. Hjärt- och lungräddning på börjas. De öppnar hjärtstartaren, följer de tydliga anvisningarna och placerar elektroderna på kvinnans bröst. HLR utförs igen och hjärtstartaren meddelar att den kan känna pulsen och en elektrisk stöt behöver därför inte ges. Hjärtstartaren uppmanar att fortsätta bevaka andningen och personen. Kvinnan är vid medvetande då ambulansen kommer till platsen.  Kvinnan överlevde och allt gick mycket bra.
- ”Det känns tryggt att ha en hjärtstartare hos oss. Det är svårt att förstå hur det blir i verkligheten även om man övar på olika scenarier, därför är det viktigt att öva på HLR och användandet av hjärtstartaren.” Berättar Johan Adling på Dansens hus.

Varje år drabbas närmare 10 000 svenskar av plötsligt hjärtstillestånd utanför sjukhus. Idag överlever bara drygt 500 av dessa. Den som drabbas blir omedelbart medvetslös och slutar därefter att andas. Tiden är mycket avgörande om någon får ett hjärtstopp. Det tar bara 4-5 minuter innan bestående skador och men uppkommer. Hjärt- och lungräddning syresätter blodet och säkerställer att cirkulationen av blodet upprätthålls, men det återstartar inte ett hjärta som stannat, det måste en hjärtstartare göra. Falck har från sin breda verksamhet stor erfarenhet av hjärt- och lungräddning och tillhandahåller hjärtstartare och utbildning åt både företag och privatpersoner.

- ”Det blir allt vanligare med företag som utrustats med hjärtstartare vilket innebär en trygghet för allmänheten. Det är klart att man blir stolt när man hör att Falcks produkter hjälpt till att rädda liv. Men det är ändå människorna som använder våra produkter som är de riktiga hjältarna.” Säger Falcks VD Johan Lagercrantz.

I samband med ett köp av Falck Hjärtstartare erbjuder företaget ett helhetskoncept med en certifierad utbildning i hjärt- och lungräddning, ett generöst serviceavtal för hjärtstartaren samt eftervård i form av stödsamtal med psykolog. Falck menar att uppdraget inte tar slut efter att de har utrustat arbetsplatsen med en hjärtstartare, snarare har det precis påbörjats. Efter att man varit med om ett hjärtstopp hamnar många människor i situationen att man undrar varför det blev som det blev, hur det kom sig att man överlevt och vad som händer nu och i framtiden. Falck menar att deras ansvar finns med innan det händer i form av HLR-utbildningar och service av hjärtstartaren, när det händer i form av att servicen säkerställer att din hjärtstartare fungerar när du väl behöver den och efter det har hänt i form av det stöd en psykolog kan ge efter en traumatisk upplevelse. Idag har Falck 5 000 pågående serviceavtal för hjärtstartare och det är en siffra som ökar kontinuerligt.

Christian Munk

Sälj- & Marknadsdirektör / CCO