Svenska Nationella Högisoleringsambulansen är invigd

Svenska Nationella Högisoleringsambulansen är invigd

Idag invigdes den nya svenska högisoleringsambulansen. Invigde gjorde landstingsstyrelsens ordförande (S) Mats Johansson, vd för Falck Emergency i Sverige Sven Engquist, ansvarig för högisoleringsambulansen i Linköping H-G Magnusson, chef för ambulansen, landstinget i Östergötland, Erik Freiholtz, och landstingsstyrelsens vice ordförande (MP) Margareta Fransson.

- Jag är stolt över att vi har en sjukvård med så hög kvalitet. Nu förstärks den bilden med den här ambulansen. Det är ett stort steg, den här ambulansen är världsunik. Med den här flyggodkända ambulansen har vi nu förmågan att transportera svårt sjuka patienter på ett säkert sätt och tryggt sätt. Den andra vinsten är att vi ger våra medarbetare i vården bra förutsättningar, säger Mats Johansson, landstingsstyrelsens ordförande.

- Vi är oerhört tacksamma för att vi har fått det här uppdraget av landstinget. Det är faktiskt inte bara ett fordon, det har en mängd specialutrustning också. Dessutom finns en fantastisk kompetens hos personalen, säger Sven Engquist, vd Falck Emergency i Sverige.

- Att vi har kommit såhär långt är tack vare ett oerhört gott samarbete mellan många aktörer, myndighet, landsting, utförare och inte minst kunskapen från vårdens medarbetare. Det är det som har gjort det här möjligt, säger Mats Johansson.

Fakta SNHIA
2000 fick landstinget i Östergötland uppdraget av Socialstyrelsen att ta fram ett koncept där man kunde transportera högisoleringspatienter på ett säkert sätt. Falck, som är en av ambulansentreprenörerna i Östergötland, ansvarar sedan dess för högisoleringsambulansen som är en nationell resurs. Ambulansen är flyggodkänd och kan transporteras i ett Herculesplan där vård av patient kan ske under hela transporten. Personalen som arbetar inne hos patienten är skyddad från smitta bland annat genom användning av särskild skyddsutrustning med vätskeavstötande dräkt. Patienten transporteras sedan till Högisoleringsenheten på Infektion, Universitetssjukhuset i Linköping.