Vi älskar dig, Angelica!

Vi älskar dig, Angelica!

Rekordpubliken vid Falsterbo Horse Show, cirka 62 000 personer, älskar nya svenska storstjärnan Angelica Augustsson. Hon blev tvåa i söndagens Longines Grand Prix-hoppning på sin häst Mic Mac du Tillard och red in 40 000 euro.
– Det här var min bästa hoppning någonsin, säger Angelica.

Näst sist ut i andra omgången av Longines  Grand Prix var Angelica Augustsson och Mic Mac du Tillard. De infriade nästan alla förväntningar.
– Första omgången var den bästa Mic Mac någonsin hoppat och jag är mycket glad över min andraplats. Jag hade inte kunnat rida fortare, säger Angelica, som fick den rekordstora publiken att formligen älska henne!
Angelica fick 40 000 euro, cirka 375 000 kronor och kom mycket närmare en EM-plats i höst.
Sist ut i andra omgången av Grand Prix-hoppningen var fransmannen Patrice Deleveau, som också vann lördagens derby på Ornell Mail. Nu satt han på likaledes kapable Orient Express, och det gick som tåget.
– Jag såg Angelica och bestämde mig för att rida likadana vägar men fortare, säger Patrice. Segermarginalen blev 1,59 sekunder. Segern var värd 64 000 euro, cirka 600 000 kronor.

Det blev ett fantastiskt publikrekord för Falsterbo Horse Show, cirka 62 000 besökare. Den exakta siffran blir troligen klar i morgon då alla sena förköpsbiljetter är räknade.
– Det är fantastiskt att vi som en av bara tre platser i världen kan bjuda på femstjärnig hoppning och dressyr vid ett och samma tillfälle. Särskilt glad är jag över våra svenska storstjärnor Patrik Kittels och Rolf-Göran Bengtssons framgångar, säger Show Director Jan-Olof Wannius.
– Dressyren var fantastisk, vår familjedag på onsdagen blev en riktig jättesuccé och konceptet med nationell tävling första helgen ska utvecklas. Det är också roligt att Falsterbo Horse Show tillför cirka 5 miljoner kronor i direkta skatteintäkter till Vellinge kommun. Att uthyrare av hus, restaurangägare och livsmedelsaffärer får en riktig skjuts i affärerna under Falsterboveckan är fantastiskt roligt, säger Jan-Olof Wannius.

BILDTEXT:
Angelica Augustsson gjorde sin bästa hoppning någonsin när hon blev tvåa i Longines Grand Prix vid Falsterbo Horse Show.
Forto: Victoria Johansson/Falsterbo Horse Show

Bilden får användas fritt redaktionellt i samband med detta ämne.