Matematik i vardagen-ett studiebesök för mattelärare inom GYSAM

Den 26 oktober arrangerade Gysam studiebesöket ”Matematik i vardagen” för matematiklärare i samverkansområdet. Syftet var att skapa en naturlig väg in till näringslivet för lärare då kopplingen skola-näringsliv ofta upplevs som bristfällig. Dessutom ville man skapa en mötesplats för lärarna där de får lära sig mer om hur deras ämne används på en arbetsplats i vardagen.

Många mattelärare upplever ofta att det är svårt att förklara för eleverna varför man ska lära sig matte, hur man ska ha användning av det i verkliga livet och i ett framtida yrke. Därför är det viktigt att kopplingen skola-näringsliv är tydlig och självklar. Gysam arbetar på flera sätt med att stärka kopplingen där studiebesök för ämneslärare är en del.

Dagen började på Falu Energi & Vatten med att Pernilla Bremer, processledare för Gysam och Oscar Lundgren, näringslivschef i Vansbro informerade om skolverkets allmänna råd för studie och yrkesvägledning och om hur samverkan mellan skola och arbetsliv ser ut i Dalarna idag. Lars Runevad, projektingenjör och Daniel Asplund, projektledare på Falu Energi & Vatten berättade sedan om hur de använder matematik i princip varje dag i sitt yrke när de ska göra lönsamhetskalkyler, optimeringsberäkningar, energiberäkningar och rimlighetsbedömningar. Eftermiddagen spenderades på Kvarnsvedens pappersbruk i Borlänge där Sofia Kristensen, personalchef berättade om hur viktigt det är för dem att de som anställs på bruket har eftergymnasial utbildning, eftersom de då har tänket som behövs för att förstå viktiga processer. Jonas Sjans, sektionschef berättar att matematik används dagligen, varje dag räknas planerad energiförbrukning ut och rapporteras till elbolagen, annars är risken att elnätet inte är förberett på den enorma energiförbrukning som bruket har varje dag. Det görs beräkningar på malgrad och ljusgrad och den mer avancerade matematiken står utvecklingsingenjörerna för när de gör besparingsberäkningar och andra formler.

Dagen avslutades med att Matias Liedbäck, matematiklärare på Soltorgsgymnasiet berättade om sitt arbetssätt ”peer instruction” som handlar om att kontinuerligt testa eleverna efter genomgången av ett räknesätt. Eleverna får svara på frågor med hjälp av mentometerknappar och på så sätt får Matias en fingervisning om vad eleverna behöver träna mer på.

Dagen var mycket uppskattad och Gysam planerar redan för fler studiebesök inom fler ämnen, både för lärare och elever.

Gysam-Gymnasieskolor i samverkan är en del av Falun Borlänge-regionen AB, ett regionalt utvecklingsbolag som ägs av Falun, Borlänge, Gagnef, Ludvika, Smedjebacken, Säter och Ludvika. I Gysam ingår förutom bolagets sex kommuner även Hedemora, Malung-Sälen, Vansbro, Leksand och Rättvik.

För mer information om Gysam besök www.gysam.se eller kontakta Pernilla Bremer, processledare 0243-24 80 48 eller pernilla.bremer@fbregionen.se

För mer information om Falun Borlänge-regionen AB besök www.fbregionen.se