Ägarskiftescentrum får fortsatt finansiering

Falun Borlänge-regionen AB har under de senaste åren drivit projekt med syfte att underlätta för ägarväxlingar i företag i Dalarna. Ägarskiftescentrum har arbetat fram arbetssätt och modeller för att arbeta med de emotionella värdena i ett ägarskifte.

I det nya projektet kommer vi att fortsätta arbeta vidare med det goda samarbete som finns med CEFEO (Centre for Family Enterprise and Ownership) vid Handelshögskolan i Jönköping.

Projektet ska stödja och skapa bättre förutsättningar för ägarskiften i små och medelstora företag i Dalarna och har två målgrupper; ägarledda företag och rådgivare.

Arbetssättet kompletterar och stödjer de insatser och expertkunskaper som de professionella aktörerna så som banker, revisionsbolag, konsulter och företagsförmedlare har att erbjuda.

- Ägarskiften är en av de största utmaningar länet står inför under de kommande åren då vi har en väldig hög ålder på våra företagare. Det är viktigt att vi tar tillvara de livsverk som byggts upp och skapar förutsättningar för fortsatt utveckling av dessa företag, säger Pernilla Löfling projektledare för Ägarskiftescentrum.

Medfinansiärer är Region Dalarna och Falun Borlänge-regionen ABs ägarkommuner. Projektet har en total budget på 8 061 531 kronor på 3 år.

Vill du veta mer?
Kontakta Pernilla Löfling, pernilla.lofling@fbregionen.se eller 0243-24 80 44.

Falun Borlänge- regionen AB är ett regionalt utvecklingsbolag som ägs av Falun, Borlänge, Gagnef, Ludvika, Smedjebacken och Säters kommun. Bolagets huvuduppdrag är attöka regionens attraktionskraft genom att utveckla näringslivet, driva kommunsamverkan och marknadsföra regionen som en självklar plats att arbeta, bo och leva i.