I Gärdsås kommer alla Familjebostäders husgavlar ha sitt eget konstverk när renoveringen är klar.

17 meter högt konstverk på plats i Bergsjön

I samband med Familjebostäders stora renovering av husen på Siriusgatan vill vi att hela området ska få ett lyft. Förutom nya fasader, miljöhus och gårdar kommer varje husgavel smyckas med ett stort konstverk.

– Vi tror väldigt mycket på att skapa trivsamma boendemiljöer för våra hyresgäster. Det innebär att vi jobbar både med det hårda och det mjuka. Temat för konsten är att det ska anknyta till området och plocka upp de kvaliteterna som finns på Siriusgatan och det tycker jag vår konstnär lyckats bra med, säger Per-Henrik Hartmann, vd på Familjebostäder.

Familjebostäders renovering av de totalt 1 200 lägenheterna, fördelade i tolv olika hus, startade 2018 och samtidigt påbörjades arbetet med att ta fram konst för gavlarna. En jury bestående av hyresgäster och personal från Familjebostäder valde ut konsten.

I mjuka färger och föreställande människor, djur och natur, sitter det stora konstverket stadigt på fasaden.

– Det var viktigt för mig att ha representation av personer i olika åldrar och i vardagssituationer så det känns som att de lever sina liv. Det var också ett önskemål från de boende att ha något tidlöst och kopplat till djur, natur, berg och sjö, säger konstnären Johanna Tymarks.

Det 17 meter höga och fyra meter breda konstverket består av över 90 000 mosaikplattor. Allt eftersom fler av husen renoveras kommer ytterligare konstverk sätta färg på Siriusgatan.

Se filmen från invigningen här: Invigning av nytt konstverk på Siriusgatan

Vill du veta mer? Kontakta Babak Milanian, områdeschef på Familjebostäder, babak.milanian@familjebostäder.se, 031-731 65 13