Maj-Britt har bott på Virvelvindsgatan i mer än 60 år              bild: Sofia Sabel
Maj-Britt har bott på Virvelvindsgatan i mer än 60 år bild: Sofia Sabel

Värdefulla veteraner som trivs hos Familjebostäder

Familjebostäder har funnits i 70 år och några av våra hyresgäster har bott i våra hus nästan lika länge. Några av de som vi kärleksfullt kallar våra veteraner är Maj-Britt på Virvelvindsgatan, Lennart på Tellusgatan och makarna Tommy och Eva i Kungsladugård.

Den 15 december 1957 flyttade Maj-Britt Berglund in i det nya höghuset på Virvelvindsgatan med sin familj. De som skulle bo i tvåor fick flytta in först.
- Det fanns ingen hiss vi kunde använda, utan vi fick ta möblerna via baksidan och gå med dem genom trerumslägenheterna i huset. Alla som hade fått treor fick vänta till efter nyår, så att vi andra skulle kunna flytta in först, berättar Maj-Britt.
Här bor hon kvar eftersom hon trivs så bra. När det var dags för stambyte för ett antal år sedan flyttade hon till en likadan lägenhet i andra sidan av huset.

1972 flyttade Lennart Carlsson med sin familj från Kortedala till Tellusgatan när området i Bergsjön var nybyggt. Barnens skola låg bara ett stenkast bort och Lennarts fru hade en kolonilott i närheten. Förr hade de utsikt över skog och berg, nu växer det upp nya bostadshus utanför fönstret. Lennart trivs fint och skulle inte vilja bo någon annanstans.
- Jag har det jättebra. Här finns det mesta man behöver och luften är frisk. Det märks stor skillnad när man kommer in till stan, säger Lennart.

Sedan slutet av 70-talet har makarna Eva och Tommy Hamberg bott i sin lägenhet i Kungsladugård. När de flyttade in hade de ett barn och nu är alla tre barnen utflugna sedan länge. Då var huset helt nyrenoverat liksom många andra gamla landshövdingehus i området. Ibland funderar de på att flytta, kanske till ett lite nyare hus eller till ett hus med hiss.
- Vi vill helst inte flytta från den här delen av stan. Jag är stadsmänniska och gillar att bo i en levande stadsdel, där folk är ute alla tider på dygnet och det är nära till restauranger och annat, kommenterar Tommy.