Rinkebystråket firar hjältar i stort och smått

Lördag 29 september firas ”Hjältarnas dag” med aktiviteter för stora och små längs Rinkebystråket.

Nu på lördag sätts de goda krafterna i fokus när såväl superhjältar som vardagens hjältar firas på Rinkebystråket. Under temat ”Hjältarnas dag” kan besökarna se fram emot en familjedag med aktiviteter, underhållning och möten – bland annat med samhällets hjältar inom polis, brandkår och vaktbolag.

– Man kan vara en hjälte på många olika sätt, säger Sofia Lindestad, kommunikatör på Familjebostäder. Räddningstjänsten gör ovärderliga insatser för medborgarna, men det finns också hjältar i det lilla. Till exempel kan besökarna passa på att knyta kontakt med Stiftelsen Läxhjälpen, som bedriver läxhjälpsundervisning i området.

Cirkus, sång och popcorn
Under dagen bjuds både små och stora hjältar på underhållning. För de mindre finns ansiktsmålning, hoppborg och popcorn. För de lite äldre hinderbana, reaktionsspel och air hockey. Cirkus Trattofon bjuder på gatuteater med prova-på-akrobatik, och från scenen underhåller danskompaniet Urkraft och somaliska sångerskan Idil Cadow.

– Man kan också klä ut sig till superhjälte, låta sig fotas och tävla om fina priser, berättar Sofia Lindestad. Vem vill inte provsitta polisbilen och bli ansiktsmålad som en superhjälte?

”Min lokala hjälte” koras
Under dagen koras också vinnaren i lokaltidningen Mitt i Tensta-Rinkebys tävling ”Min lokala hjälte”.

– Alla nominerade har gjort stora insatser för närområdet, säger Agneta Ljungman, projektledare för Min Rinkebyhjälte på Lokaltidningen Mitt i. Det var ett mycket svårt val för juryn eftersom alla är hjältar, inom olika områden. Och alla är stora förebilder som inspirerar oss!

NÄR: lördag 29 september kl 14–19. Scenprogram från kl 16.00
VAR: längs med hela Rinkebystråket. Scen vid Rinkebystråket 100
HUR: Alla aktiviteter är kostnadsfria

Sofia Lindestad, tel 08-737 20 80, sofia.lindestad@familjebostader.com

Familjebostäder, del av Stockholms stad, äger, utvecklar och förvaltar attraktiva hyresbostäder och lokaler för Stockholms behov. Vi jobbar för dagens och morgondagens kunder med engagemang, kundnytta, affärsmässighet och nytänkande i fokus. Vi är ett bostadsbolag i tillväxt. Dagens 19 215 hyresrätter utökas de kommande åren med minst 5 000 nya bostäder.