Brasilien undertecknar avtal om havsfiske

Rom, 3 mars 2009 - Brasilien blir idag det trettioåttonde landet som undertecknar FN:s livsmedels- och jordbruksorganisations, FAO:s, avtal för att främja respekten för internationella bevarande- och förvaltningsåtgärder av fiskefartyg i det öppna havet (The FAO Agreement to Promote Compliance with International Conservation and Management Measures by Fishing Vessels on the High Seas).

Under en ceremoni på FAO:s huvudkvarter i Rom förbinder sig idag Brasilien, genom dess huvudansvarige för fiskeri- och vattenbruksfrågor, minister Altemir Gregolin, att följa åtlydandeavtalet.

Åtlydandeavtalet är en av de få internationellt bindande överenskommelserna om fiske på "de öppna haven" utanför länders territoriella vatten. Parterna i avtalet förbinder sig att aktivt kontrollera att de fiskefartyg som går under deras flagg fiskar på ett ansvarsfullt sätt i de fria haven.

"Vårt land är stolt att aktivt ha medverkat i alla förhandlingar kring internationella legala åtgärder med anknytning till fiske och vattenbruk. Vår anslutning till avtalet är en återbekräftelse på den brasilianska regeringens engagemang för ett uthålligt fiske på de öppna haven, genom att ta ansvar när det gäller kontroll av fiskebåtar med brasiliansk flagg", säger minister Gregolin.

"För varje land som undertecknar åtlydandeavtalet kommer vi närmare målet att alla fartyg som fiskar i haven, utanför enskilda länders territorialvatten, gör så på ett ansvarsfullt sätt, för en långsiktigt och hållbart utnyttjande av de marina fiskeresurserna", säger FAO:s underdirektör för fiskefrågor, Ichiro Nomura. "Vi välkomnar Brasiliens medverkan och ser fram emot att fler länder följer deras exempel."

Alla FAO:s medlemsländer, eller länder som är medlemmar i FN eller IAEA, är välkomna att ingå en överenskommelse att sluta sig till avtalet.

Avtalet trädde i kraft den 24 april 2003 när Republiken Korea som 25:e FAO-medlem lämnade sin underskrift till FAO:s generaldirektör.

De nuvarande parterna i FAO:s åtlydandeavtal är: Albanien, Angola, Argentina, Australien, Barbados, Belize, Benin, Brasilien, Cape Verde, Chile, Cook Islands, Cypern, Egypten, den europeiska gemenskapen, Förenta Staterna, Georgien, Ghana, Japan, Kanada, Madagaskar, Marocko, Mauritius, Mexiko, Moçambique, Myanmar, Namibia, Nya Zeeland, Norge, Oman, Peru, Republiken Korea, St. Kitts & Nevis, St. Lucia, Seychellerna, Sverige, Syrien, Tanzania och Uruguay.

Pressmeddelandet på fao.org

FAO Compliance Agreement