Framtidsarkitektur på PLÅT19 i Göteborg

Den 25 april arrangeras arkitekturevenemanget PLÅT19 på Hotell 11 i Göteborg. PLÅT19 sätter fokus på möjligheterna med metall i arkitekturen och fokuserar i år på innovation, digitalisering och hållbarhet.

Digitaliseringen skapar nya möjligheter för innovation och design, men även för företagsstrukturer. Dessutom får den världen att krympa - vilket ger dagens arkitekter en fantastisk spelplan. Vi är stolta över att för första gången i Sverige kunna presentera spjutspetsarkitekterna Steven Chilton (London) och Melike Altinisik (Istanbul).

"I nutid finns goda förutsättningar för att göra det omöjliga möjligt", säger Steven Chilton, vars tvåmanna-byrå skapar multikulturbyggnader i Kina vilka vanligtvis hade krävt en stor organisation. Melike Altinisiks (Istanbul) unga byrå tar också ut svängarna för vad som är möjligt och skapar de högsta och mest högteknologiska byggnaderna i en djärv arkitektur.

PLÅT19 gästas också av innovationsexperten Anders Wikström som presenterar sin forskning och förklarar när, var och hur vi blir innovativa samt vad vi kan göra för att skapa ett innovativt arbetsklimat.

Det blir dessutom föreläsningar om inspirerande, aktuella svenska byggnader i olika plåtmaterial, så som rosttrögt stål, färgbelagt stål, koppar och aluminium. För den som vill fördjupa sig ytterligare finns materialexperter på plats i utställningen under samtliga pauser.

I slutet av dagen hyllar vi svensk arkitektur och delar ut PLÅTPRISET2019WhiteFOJABDreem ArkitekterSandellsandberg och Abako Arkitektkontor är finalisterna som tävlar om årets pris.

PLÅT19 är ett kostnadsfritt evenemang för arkitekter. Anmälan gör på hemsidan plat19.se.
Följ @plat19

För mer info:
Åsa Ragnarsson 0708-808219, asa@farfromstandard.se

PLÅT19 är ett samarbete mellan några av plåtbranschens ledande aktörer:
Bevego, Plåt Ventföretagen, Plannja, Aurubis, Ejot, Ruukki och SSAB.