Seminarium med Richard Florida: Folkhemmet 2.0

Den nionde mars kommer Richard Florida till Blå Hallen för en av årets mest unika konferenser; "Folkhemmet 2.0 - den kreativa klassen, tillväxten och Sveriges roll i en ny global ordning". Richard Florida, professor vid George Mason University har snabbt etablerat sig som en av den globala ekonomins mest omdiskuterade samhälls- och utvecklingsdebattörer. Redan med sin första bok, The Rise of the Creative Class (2003), vände Richard Florida upp och ned på det mesta av hur vi vant oss vid att samhällen, städer, nationer och företag fungerar och organiseras. Richard Florida har i sin forskning jämfört olika länders kreativa förmåga. Hans resultat är goda nyheter för Sverige, som i hans kreativitetsindex utses till världens mest kreativa land och den nation som får högsta betyg för tolerans. Han menar att Sverige har ovanligt goda förutsättningar för att spela en ledande roll i framtidens globala tillväxt. Är den svenska värderingsgrunden nyckeln till framgång och tillväxt? Efter föreläsningen följer fyra paneldiskussioner om vad detta kan innebära i ett svenskt perspektiv med paneldeltagare som Maria Rankka, Olle Wästberg, Kristina Axén Olin, Annika Billström, Lars Leijonborg, Leif Pagrotsky, Pontus Braunerhjelm, Emma Stenström, Zanyar Adami, Jasenko Selimovic, Fredrika Spindler och Jan Åman. Det som står på spel är inget mindre än hur Sverige ska positionera sig i framtiden. Vad har vi som kan stå ut och att skapa tillväxt i en allt hårdare global konkurrens? Florida beskriver en värld som lämnat den industriella eran och klivit in i den kreativa. Den kreativa klassen - de som arbetar med forskning, teknologi, kultur, konst och underhållning - består enligt Richard Florida av upp till 40 % av befolkningen. Detta skapar stora förändringar, inte alltid synliga, men som påverkar oss ändå mer - eftersom de handlar om förändrade vanor, tänkesätt och levnadsmönster. Den kreativa klassen - snart halva befolkningen - består av självständiga individer som ställer krav på de platser där de ska bo och verka. De söker sig aktivt till områden som präglas av öppenhet, tolerans, jämställdhet och social omsorg. Därför, menar Florida i sin andra bok, The Flight of the Creative Class (2005), att det inte räcker med att bara skapa jobb. Det är dags att byta fokus från konkurrenskraft till kreativitet. Alla tecken tyder på att folk i allt högre grad kommer att styras mot att först söka sig till ett område som är attraktivt. Sedan låter de jobbet komma till dem. Det kräver ett samspel mellan politiken och näringslivet. Den region som lyckas få störst andel av befolkningen att tillhöra den kreativa klassen kommer att vinna loppet om framtiden. På agendan står en lång rad intressanta frågeställningar. Vad skapar tillväxt? Vad görs i Sverige för att öka attraktionskraften på människor och företag? Hur skapar vi ett klimat som bejakar olikheter i befolkning gällande klass, sexualitet och etnicitet? Vad gör Sverige unikt och i vilken typ av framtida samhälle vill vi leva i? Tid: Torsdagen 9 mars klockan 13.30. Insläpp 13.00 – 13.25 Plats: Blå Hallen, Stockholms Stadshus. För fullständig information och program: www.fargfabriken.se/florida, www.ifl.se/seminar, www.si.se/florida Ackreditering för journalister Kontakta oss på: florida@fargfabriken.se för ackreditering (giltig med presslegitimation utfärdat av Svenska journalistförbundet). Kontakter Anmälningar och press: karin@fargfabriken.se Program: sofia@fargfabriken.se, tommy@fargfabriken.se Arrangörer Färgfabriken, IFL vid Handelshögskolan i Stockholm och Svenska Institutet.

Anna-Karin Wulgué

Presskontakt Chef och konstnärlig ledare 0738381058