Fasadglas förvärvar ny fastighet i Hultsfred för utökad produktionskapacitet

Fasadglas förvärvar ny fastighet i Hultsfred för utökad produktionskapacitet

Fasadglas Bäcklin AB förvärvar industrifastighet i Hultsfred från Pulsen Fastigheter. Fasadglas är i en expansionsfas och det nya förvärvet ska därmed generera en ökad produktionskapacitet i samband med lansering av det träbaserade fasadsystemet bARK.

Den nya fastigheten är cirka 21 000 m2, och består idag övervägande av tillverkningsindustri och lager. Fasadglas kommer att använda lokalen för att utöka sin verksamhet i Hultsfred och flyttar in i de nya lokalerna efter sommaren. Satsningen innebär även att Fasadglas kommer att bli en av de största arbetsgivarna i Hultsfred.

En toppmodern produktionsanläggning för förädling av svensk skog

Just nu pågår planeringen för att utforma en toppmodern produktionsanläggning optimerad för att förädla trä. Satsningen på trä sker inte av någon slump - trä ger ett avsevärt minskat CO2-avtryck. Att produkten är närproducerad ger även fördelar i form av kortare transporter och ökad leveranssäkerhet.

– Efterfrågan på vårt nya träbaserade fasadsystem bARK har överträffat våra förväntningar och vi kommer producera ett flertal större fasadprojekt redan i år. Denna investering banar väg för vårt mål att bli det mest klimatpositiva företaget inom vår nisch i Skandinavien. Satsningen kommer generera många nya arbetstillfällen Hultsfred, säger Jan Lindholm VD Fasadglas Bäcklin AB.