Fasadglas lanserar CO₂-vänliga fasadsystem i trä - “oändliga designmöjligheter”

Fasadglas lanserar CO₂-vänliga fasadsystem i trä - “oändliga designmöjligheter”

Med passion för arkitektur och byggnadsvård har Fasadglas tagit fram ett helt nytt fasadkoncept - bARK Timber Facade System. Systemet produceras av svensk certifierad skog och är både miljövänligt och ekonomiskt fördelaktigt. Lanseringen har banat väg för en ambitiös målsättning – under 2022 skall minst hälften av alla fasader som installeras av Fasadglas vara träbaserade.

Fasadglas introducerar ett helt nytt träbaserat koncept för fasader på marknaden. Systemen kommer i två utföranden - bARK Stick Facade och bARK Prefab modulsystem. Båda systemen är tillverkade av svensk certifierad skog på företagets anläggning i Hultsfred. Genom att använda bARK Timber Facade System blir det totala koldioxidutsläppet betydligt lägre än om konventionella material som aluminium och stål används. Det beror delvis på materialet i sig men även den lokala materialproduktionen, kortare transportsträckor, minskat spill och minskad hantering av materialet generellt sett.

– Normalt sett jobbar man mycket med aluminium i branschen, och ofta kommer materialet från stora tillverkare ute i Europa. Det vi gör nu är att vi skrotar aluminium och går över till trä vilket är en stor förändring inom branschen. Det är nästan lite konstigt att det här inte har skett tidigare eftersom trä både är mer miljövänligt och billigare. Dessutom finns det oändliga designmöjligheter, säger Erik Stening, Marknad & Försäljningschef

Träfasader banar väg för innovativ design

Det senaste året har Fasadglas arbetat intensivt för att ta fram träbaserade system som håller god kvalitet. Den främsta utmaningen har varit att hantera träts egenskaper i form av fukt och brandrisk. Något som Fasadglas löst genom olika typer av ytbehandling samt minimera exponerat ändträ. Formstabilitet uppnås genom att uteslutande använda limträ. Fasadsystemen går lätt att anpassa efter specifika krav och möjliggör därigenom kreativa designlösningar.

– Utöver att vara miljövänligt och billigt så har träfasaderna fördelar ur ett designperspektiv. Du kan bearbeta trä i fler dimensioner jämfört med aluminium och stål. CNC tekniken öppnar möjligheten för olika former och strukturer. Som arkitekt får du betydligt större frihet i din design, säger Erik Stening och fortsätter:

– Det ska bli spännande att se hur fasadsystemen tas emot och vilka kreativa lösningar aktörer i branschen tar fram.