Stefan Karlsson, VD STARK fasadrenovering och affärsområdeschef Fasadgruppen

Från murarlärling till VD

Han började som murarlärling på 90-talet och har sedan dess tagit steg för steg mot toppen – inom ett och samma företag.

– Jag har inga högskolepoäng att skryta med, men man kan komma långt på engagemang och vilja, säger Stefan Karlsson, vd på STARK Fasadrenovering. Sommaren 1994 ringer en 22-årig snickarlärling till Roland Karlsson Fasadrenovering i Eskilstuna. I sviterna av 90-talets finanskris har ynglingen blivit uppsagd och prövar nu lyckan på nytt håll.

– Telefonsamtalet måste ha gått bra, för de ringde upp några dagar senare och frågade om jag kunde börja veckan därpå. Sedan dess har det varit fullt ös, säger Stefan.

Kontor i källaren
Inledningsvis får Stefan arbeta med att lägga om tak, men med tiden går arbetsuppgifterna successivt över mot putsande. 22-åringen är mycket engagerad och visar stort intresse för de projekt han ingår i. Det går inte obemärkt förbi. År 1997 blir Stefan lagbas – och 1998 flyttar företaget till Stockholm.

– När jag anställdes var vi omkring 25 medarbetare totalt – och kontoret låg i källaren till Roland och Kristinas villa. Det blev en rejäl omställning när jag flyttade med företaget till Stockholm och vi började expandera, berättar Stefan.

Fick kavla upp ärmarna
År 2005 byter företaget namn till STARK Fasadrenovering och i samband med det blir Stefan produktionschef. Personalstyrkan har nu fördubblats och omsättningen ökar stadigt. I slutet av året inträffar något som ska innebära en milstolpe i Stefans karriär.

– Tre nyckelpersoner, som i praktiken drev hela företaget, slutade tvärt. Förutom vd:n var det nu bara jag och en kollega som drev alla projekt. Vi kände att det plötsligt var vi som var företagets framtid, och det var bara att ”kavla upp ärmarna och köra”. Det var en oerhört intensiv tid och vi arbetade kl. 06–22 under vissa veckor.

Vågade och vann
Tre år senare vinner STARK Fasadrenovering upphandlingen att renovera Södersjukhusets fasad, ett projekt som ska pågå i fyra år och är värt omkring 100 miljoner kronor.

– Vi började nu ta oss an flera fasadrenoveringar i Stockholms ytterområden – mestadels miljonprogramsfastigheter. Vi var först ut av fasadbolagen att lämna anbud på så stora projekt. De andra hade nog inte modet, men vi vågade.

Inom loppet av tre år avancerar Stefan till arbetschef och sedan till företagschef. År 2016 beslutar sig dåvarande vd:n, Mikael Karlsson, för att satsa på Fasadgruppen som han har varit med och grundat. Mikael undrar därför om Stefan vill ställa sig vid rodret för STARK Fasadrenovering med cirka 40 anställda.

– Eftersom jag under stundom hade utfört många av de arbetsuppgifter som ligger på en vd:s ansvar, kom jag fram till att utgångsläget var väldigt bra. Många kollegor peppade mig att tacka ja också, inte minst Mikael. Jag ångrar inte för en sekund att jag hoppade på tåget, arbetet som vd är både stimulerande och omväxlande.

Vill bygga förtroende
Hur kommer det sig då att Stefan har valt att stanna kvar inom ett och samma företag under alla dessa 25 år?

– Jag har hela tiden känt att Mikael har trott på mig, oavsett vilken position jag har haft inom  företaget. Att känna det förtroendet föder både arbetsglädje och lojalitet gentemot arbetsgivaren. Därför försöker jag leda mina anställda på samma vis, så att de vågar ta egna beslut och kan se eventuella felbeslut som en lärdom.

Ljus framtid
I sin nuvarande yrkesroll tror Stefan att han har stor nytta av att en gång ha arbetat som murare.

– Jag har en djupare förståelse för hur det går till ute på våra olika arbetsplatser – och hantverkarna vet var jag kommer ifrån. På så vis blir jag kanske mer trovärdig. Förutom att leda STARK Fasadrenovering är Stefan även affärsområdeschef för Fasadgruppen i öst.

– Den stora fördelen med Fasadgruppen är att ha så många olika personer att bolla små och stora frågor med genom att de olika företagen samarbetar och lär av varandra. Just nu satsar vi stort och växer rejält; jag tror att vi har en rolig resa framför oss.

Bor: Lidingö.
Familj: Två tonårsbarn, sambon Charlotte och hennes två barn.
Utbildning: Tvåårigt snickarprogram på gymnasiet.
Gör: Vd för STARK Fasadrenovering och affärsområdeschef för Fasadgruppen i öst.
Favoritresmål: Spanien. Vi har en lägenhet där som är lite av ett andningshål för hela familjen.
Dold talang: Bowling! Under senaste företagsfesten fick jag 245 poäng i en serie.