Hitta lugnet i sommar bland vackra miljöer

Hitta lugnet i sommar bland vackra miljöer

Den rådande Coronapandemin har saktat ner hela samhället. Krisen påverkar alla branscher, där många projekt ligger på is. Medan livet för många är på paus och med semestrar som börjar, vill vi inspirera till att uppmärksamma omgivningarna som redan finns. Fasader påverkar humöret mer än man kanske tror.

I rådande tider, där framtiden är oviss och ingen vet vad som kommer att hända, är det många som blir oroliga och stressade. Då är det extra viktigt att göra vad vi kan för att må bättre. Att vistas i vackra och trygga miljöer har en bevisad positiv inverkan på vår mentala hälsa. Promenader i vacker natur och tillgång till sociala utemiljöer där man på ett säkert avstånd kan umgås med nära och kära är en viktig pusselbit. I brist på natur är det istället byggnader och deras fasader som har den påverkande faktorn i stadsmiljöer. Detaljerade, intressanta fasader gör oss glada, upplivade och trygga, medan monotona och repetitiva fasader gör oss oroliga och irriterade.

Sök rogivande miljöer
Med semestrar i antågande och begränsade möjligheter för resor är det hög tid att utforska vad alla vackra städer i Sverige erbjuder. Lyft på blicken och insup allt från klassiska sekelskiftesfasader med pampiga utsmyckningar till modern arkitektur med rena linjer. Det är fasaderna som skänker personlighet till stadsmiljöer och skvallrar om hur staden har utvecklats. Genom att ta vara på sommaren och ta en promenad genom din hemstad kan du lyfta humöret samtidigt som du kanske upptäcker saker du inte sett förut. Ta den här tiden för att finna ro och glädje i miljön omkring dig.

Framtiden är oviss – men det blir ljusare
Coronapandemin har satt djupa spår i samhället och förändrat hur vi lever och rör oss. Inom byggbranschen är det många som tror att krisen kommer att leda till en grön byggboom, där hållbarhet kommer att vara ledordet. Bland nyproducerade fasader kommer till exempel tegel att vara en allt vanligare syn. Materialet är hållbart, både bokstavligen i livslängd och ur ett klimatperspektiv. Med en förväntad livslängd på hundratals år och låga underhållskostnader är tegel ett kostnadseffektivt val på lång sikt. Tegel återvinns även till 95 procent i byggprojekt och till 100 procent i produktionskedjan. Eftersom det är ett rent material, gjort på lera och vatten, innehåller det inte heller några skadliga ämnen för varken människor eller miljö. Det är material perfekt att bygga framtiden med.