Kolfiberförstärkning av byggkonstruktion

Kolfiberförstärkning - praktiskt, enkelt och smidigt

Kolfiberförstärkning görs med kolfiber som är lätt, tunt och starkt. Ett 3 mm epoxylimmat skikt ger samma draghållfasthet som en 18 cm stålbalk. Kolfiber fungerar också utmärkt vid håltagning i t.ex ett tak. Du slipper ha stödpelare som inverkar på verksamheten, det räcker med att förstärka runt hålet. Kolfiberförstärkning är smart och kan helt och hållet ersätta stålbalken.

Det är inget fel på stål. Man har använt stål till förstärkning under många år och det har fungerat bra. Så varför välja kolfiberförstärkning? Tänk dig en industrilokal. Lysarmaturer, VVS, ventilation och sprinklers löper härs och tvärs. Ska du förstärka ett sådant tak måste allt monteras ned. Då fungerar det, förutsatt att stålbalken går att få in i lokalen utan att man behöver riva en vägg.

Fördelar med kolfiberförstärkning

• Bibehåll designen
  • Bibehåll befintliga installationer
  • Bibehåll takhöjden
  • Snabb installation
  • Ingen förbeställning av material, kapas på plats.
  • Enkel logistik av material till arbetsplats.
  • Låg materialvikt i relation till styrka.

Förstärkning av byggkonstruktion Helsingborgs Lasarett
Ett exempel på uppdrag är kolfiberförstärkningen av Helsingborgs Lasarett. I uppdrag av PEAB och i samarbete med konstruktören Tyréns, har vårt dotterbolag Johns Bygg & Fasad, förstärkt byggkonstruktionen på Helsingborgs Lasarett.

För mer information, kontakta: info@fasadgruppen.se