Fånöö Slott

Så fick 400 år gammal slottsfasad nytt liv

Med material och metoder som liknar originalet har Fånöö Slott återfått sin forna glans. Mälardalens Mur & Puts lyckades återskapa 1600-talets tekniker med moderna medel, och gav flygelbyggnaden det lyft det förtjänade.

– Fasaden hade inte renoverats sedan femtiotalet och behövde rustas upp. Platsen spelar en central roll i svenska historieböcker och fasaden gör den nu rättvisa, säger Jan Larsén på Fånöö Slott.

Fånöö Slott är en plats med lång och stolt historia. Gården, som ligger utanför Enköping, har anor från 1200-talet och är en av traktens äldsta historiska platser. Att hålla sig så nära originalet som möjligt, både i färg och materialval, var viktigt för kunden. Huset, vars fasad Mälardalens Mur & Puts fick i uppdrag att renovera, är en timmerbyggnad från 1600-talet uppförd av Axel Oxenstierna.

– Huset har stor betydelse för trakten. Fasaden hade en del skador och behövde renoveras för att bli hel och se ut som den gjorde från början, säger Jan Larsén.

Viktigt att respektera originalet
Vid renoveringar av så gamla byggnader som Fånöö Slott är det viktigt att ta hänsyn till ursprunget. Mälardalens Mur & Puts använde både beprövade material och metoder som liknar de ursprungliga.

– I sådana här projekt gäller det att ha anställda som vet vad de gör. Vi har väldigt duktigt folk, som sitter på kompetensen. Vissa av de gamla metoderna går att göra effektivare nu. Det viktigaste är att vi använder oss av kalkbruk och kalkfärg som fungerar väl tillsammans och passar ihop med originalutförandet, säger projektledare Fredrik Johansson från Mälardalens Mur & Puts.

Företräds av bra personer
Valet att anlita just Mälardalens Mur & Puts baserades på hur Fånöö Slott upplevde kontakten med entreprenörerna. Jan Larsén fick snabbt förtroende för entreprenörerna, vilket var viktigt för dem då de har hyresgäster boende i huset.

– Mälardalens Mur & Puts har visat hänsyn och förståelse för de boende. De har även haft ordning och reda i hela processen från början till slut. De har alltid återkommit i rätt tid och följt upp på alla frågor vi haft. Vi är mycket nöjda med samarbetet, säger Jan Larsén.

När skador på timret bakom putsen på norra gaveln upptäcktes, fick arbetet med gaveln tillfälligt avbrytas medan en snickare åtgärdade problemen. Men tack vare ett välorganiserat projekt gav det oväntade avbrottet ingen större påverkan på tidsplanen.

– De jobbade på med andra saker så länge och så fort timret var på plats kunde de fortsätta med norra gaveln. De levererade precis på det sätt vi hade gjort upp om. Småsaker som hände längs vägen löste de kontinuerligt, och nu efter ett år så visar fasaden inga tecken på att någonting skulle vara problematiskt. De har gjort ett riktigt bra jobb, avslutar Jan Larsén.

Kund: Fånöö Slott

Uppdrag: Renovera fasaden på ett gammalt timmerhus från 1600-talet. Reveterat och putsat med vassmatta. Gavlarna putsades om från grunden med delvis ny vassmatta och nytt hydrauliskt bruk. En spritputs med rundsingel valdes som ytputs för att behålla den gamla känslan och passa ihop med långsidorna som kunden ville bevara. Målades med gul kalkfärg.