Så påverkas människor av stadsmiljön

Så påverkas människor av stadsmiljön

Forskning visar att vackra och välskötta omgivningar och stadsmiljöer påverkar människor positivt. Upplevd skönhet har positiva hälsoeffekter med bland annat ökad känsla av trygghet i en stadsmiljö som tillåter fri rörelse för alla, reducerad stress och påskyndad återhämtning. Eftersatt underhåll av fastigheter får däremot omvända effekter, såsom otrygghet, stress och till och med depression. Fastigheternas fasader spelar en avgörande roll i hur ett område upplevs och har en viktig arkitektonisk uppgift att lyfta stadsmiljön och skänka glädje och positiva hälsoeffekter till människor.

En brittisk studie från 2017 (Sereshine, Preis & Moat) pekar på att människor mår bättre av att vistas i miljöer som är estetiskt tilltalande, något som även får stöd från en studie av neuroforskaren Colin Ellard (2015). Vackra miljöer gör oss glada och påverkar oss både fysiskt och psykiskt. Att vacker natur påverkar oss har länge varit känt, men även byggnader har en stor inverkan på vårt välmående. Detta är en viktig del att tänka på både vid stadsplanering, renoveringar och nybyggnationer, samt som fastighetsägare, för att hjälpa de som bor och vistas i området att må bra. Hela, rena fasader lyfter människors humör.

Fasadens betydelse
En viktig grundsten i arkitekturen är byggnaders fasader. Utöver att byggnader behöver fylla sina funktionella krav, behöver de också ta hänsyn till de psykologiska faktorer som skapar mervärde. Studier av bland annat Lena Steffner (2009) visar att fasader på stora byggnader borde delas upp och ge intrycket av att vara flera mindre byggnader. Detta för att monotona och storskaliga fasader som är repetitiva påverkar oss negativt och gör oss oroliga, missmodiga och irriterade. Samtidigt påverkar intressanta och komplexa, aktiva, fasader oss positivt och gör oss glada, upplivade och trygga. Människor över hela världen föredrar varierad och småskalig arkitektur med mjuka former och varierade färger, vilket Catharina Sternudd funnit i sin avhandling Bilden av småstaden.

Aktiva fasader för ett aktivt samhälle
Fasader påverkar även hur sociala vi är. En studie som tas upp av oberoende forskningsinstitutet CREATE Streets i sin bok Heart in the right street visar att en vilsen turist har en fem gånger större chans att få hjälp framför en så kallad aktiv fasad, alltså en fasad som är småskalig, intressant och detaljerad, än framför en fasad som saknar dessa egenskaper. Samtidigt var de som hjälpte turister mer benägna att låna ut sin mobiltelefon och följa med och visa vägen till turistens destination framför aktiva fasader. Aktiva fasader som är uppdelade och ger intryck av flera småskaliga byggnader skapar alltså ett socialare klimat för förbipasserande människor. De bör även innehålla olika verksamheter för att göra en stadsmiljö levande. En levande, aktiv stadsmiljö leder även till minskad kriminalitet och ekonomiska och hälsomässiga fördelar.

Knyta an till historien
När nya hus byggs bör områdets estetik tas i beräkning, då den lokala identiteten visat sig vara mycket viktig för människor. Hela 85 procent av de tillfrågade i en studie svarade att respektera historisk form var det viktigaste vid nybyggnationer. Byggnader som sticker ut i ett kvarter ger ett identitetslöst och ibland till och med hotfullt intryck. Områden som bevarar sin historiska identitet upplevs som trygga och människor mår bra av att kunna identifiera sig med ”sitt eget” kvarter, gata eller byggnad.