Fasadgruppen får uppdrag att renovera en av Danmarks största flerfamiljshus

Fasadgruppen får uppdrag att renovera en av Danmarks största flerfamiljshus

Fasadgruppens dotterbolag BYENS TAG & FACADE A/S i Danmark har fått i uppdrag av A/B Vanløsegaard, en av Danmarks största bostadsrättsföreningar, att genomföra en omfattande renovering av den arkitektritade fastigheten i Köpenhamn. Projektet omfattar 170 lägenheter och 10 kommersiella hyresrätter. Arbetet påbörjas våren 2023 och kommer att pågå i drygt 1 år.

Fastigheten Vanløsegaard byggdes år 1923-24 av den prisbelönta stjärnarkitekten Arthur Carl Johann Wittmaack. Wittmaack har även designat flera ikoniska Köpenhamnsbyggnader såsom Axelborg, Park Bio, Absalons kyrka samt Østerbros swimmingpool och Stadion som är föregångaren till Parken, Danmarks nationalstadion. BYENS TAG & FACADE uppdrag är omfattande och ordervärdet uppgår till cirka 44MDDK.

I projektet energioptimeras befintligt ventilationssystem och 5 200 m2 av fastighetens tak renoveras samtidigt som solceller installeras mot fastighetens gård. Dessutom ska ett nytt system för bättre nyttjande av regnvatten etableras.

Renoveringsprojektet har tilldelats medel från Köpenhamns kommuns stadsförnyelsepool.

”Vi är glada att ha fått förtroendet från bostadsrättsföreningen A/B Vanløsegaard att renovera en kulturfastighet och där BYENS TAG & FACADE's kompetens kommer väl till pass. Vi är stolta att ytterligare en stor bostadsrätt satsar på energieffektiviserande åtgärder i samband med en fasadrenovering ”, säger Peter Andersen, affärsområdeschef för Fasadgruppen Danmark.

”Vi ser fram emot att komma igång med projektet i samarbete med Bang & Beenfeldt A/S på A/B Vanløsegaard”, säger Casper Borgen Larsen, VD BYENS TAG & FACADE.

Pål Warolin, vd och koncernchef Fasadgruppen, pal.warolin@fasadgruppen.se, tel. +46 (0) 70-925 52 01.
Peter Andersen, Affärsområdeschef Fasadgruppen Danmark, peter.andersen@fasadgruppen.dk, tel. +45 4581 0090.
Casper Borgen Larsen, VD BYENS TAG & FACADE AS, cl@byens.as, +45 2857 1000.