Fasadgruppen får uppdrag av Riksbyggen att genomföra energirenovering av flerbostadshus i Linköping

Fasadgruppens dotterbolag FRONT har fått i uppdrag av Riksbyggen att genomföra en omfattande energirenovering till en stor bostadsrättsförening i Linköping.

Den aktuella bostadsrättsföreningen består av flertalet huskroppar som uppfördes under 50-talet. Liksom många andra fastigheter från samma tidperiod har de behov av exteriörrenovering och energieffektivisering. Inom ramen för uppdraget kommer fasader och balkonger att renoveras, tak och fönster att bytas ut och FTX-ventilation med SmartFront-metoden att installeras. Då byggnaderna anses särskilt värdefulla ur kulturhistoriskt perspektiv ställs höga krav på utförandet och att ingen förvanskning sker. Arbetet kommer att pågå under tre år i sex etapper och ordervärdet uppgår till cirka 159 mkr.

”Vi är stolta att tillsammans med Riksbyggen få möjlighet att hjälpa ännu en stor bostadsrättsförening med en omfattande renovering. I detta projekt har man valt att ta ett helhetsgrepp som kommer att resultera i kraftigt förbättrad energiprestanda, sänkta radonvärden och en bättre boendemiljö”, säger Peter Polland, affärsområdeschef Fasadgruppen NordÖst.

Adrian Westman, IR- och hållbarhetschef Fasadgruppen 0735-09 04 00.

Fasadgruppen Group AB är Nordens största helhetsleverantör för fastighetens yttre skal. Vi erbjuder energieffektiva och hållbara tjänster, såsom fasader, fönster, balkonger och tak. Verksamheten bygger på lokalt förankrade entreprenörsdrivna företag med tydligt fokus på samverkan, engagemang och kompetens. Vi arbetar på nordiska marknaden och våra huvudsakliga kunder är fastighetsägare, byggbolag, fastighetsförvaltare, konsulter, bostadsrättsföreningar, stat, kommun och landsting.

Fasadgruppen är i en expansiv fas och marknadsledande i branschen. Huvudkontoret finns i Stockholm.

Adrian Westman

Kommunikations- och hållbarhetschef +46 735 090 400