Fasadgruppen ingår nytt finansieringsavtal för fortsatta förvärv

Fasadgruppen ingår nytt finansieringsavtal för fortsatta förvärv

Fasadgruppen har ingått ett nytt lånefacilitetsavtal med Nordea, SEB, och Svensk Exportkredit om totalt 2 700 mkr. Avtalet ersätter Fasadgruppens tidigare separata lånefaciliteter med respektive långivare och innebär en utökning av koncernens totala tillgängliga lånefaciliteter med cirka 600 mkr.

Lånefacilitetsavtal består av kreditfaciliteter om totalt 2 700 mkr, varav en revolverande kreditfacilitet om 1 600 mkr och två lånefaciliteter om totalt 1 100 mkr. Avtalslängden är tre år med möjlighet till förlängning med ett år vid två tillfällen, vilket innebär en maximal löptid om fem år. Fasadgruppen avser att omvandla lånefaciliteterna till hållbarhetslänkade lån i linje med de nya mål för utsläppsminskningar som koncernen utvecklar och ska rapportera in till Science Based Targets initiative.

”Fasadgruppen ser stor potential att fortsätta konsolidera den nordiska marknaden för fasadtjänster. I kombination med ett starkt kassaflöde säkerställer vi med detta nya finansieringsavtal hög finansiell flexibilitet att ta till vara på de tillväxtmöjligheter vi ser. Vi har många pågående dialoger med framgångsrika fasadentreprenörer på alla nordiska marknader”, säger Martin Jacobsson, vd för Fasadgruppen.

Gernandt & Danielsson Advokatbyrå har agerat legal rådgivare till Fasadgruppen i samband med ingåendet av det nya finansieringsavtalet.

Adrian Westman, IR- och hållbarhetschef Fasadgruppen 0735-09 04 00.

Fasadgruppen Group AB är Nordens största helhetsleverantör för fastighetens yttre skal. Vi erbjuder energieffektiva och hållbara tjänster, såsom fasader, fönster, balkonger och tak. Verksamheten bygger på lokalt förankrade entreprenörsdrivna företag med tydligt fokus på samverkan, engagemang och kompetens. Vi arbetar på nordiska marknaden och våra huvudsakliga kunder är fastighetsägare, byggbolag, fastighetsförvaltare, konsulter, bostadsrättsföreningar, stat, kommun och landsting.

Fasadgruppen är i en expansiv fas och marknadsledande i branschen. Huvudkontoret finns i Stockholm.

Adrian Westman

Kommunikations- och hållbarhetschef +46 735 090 400