Casper Borgen Larsen, Kenneth Busch-Hansen,  Christopher Blak, Niels Johansen, Martin Jacobsson, Peter Andersen (foto: BYENS arkiv)
Casper Borgen Larsen, Kenneth Busch-Hansen, Christopher Blak, Niels Johansen, Martin Jacobsson, Peter Andersen (foto: BYENS arkiv)

Fasadgruppen stärker erbjudandet i Danmark genom förvärv av Byens Tag & Facade

Fasadgruppen förvärvar Byens Tag & Facade (”Byens”), en välrenommerad entreprenörfirma med fokus på renovering av tak, fönster och fasad.

Byens grundades 2008 och drivs av fyra erfarna delägare som alla kommer fortsätta arbeta i sina respektive roller. Byens tjänsteerbjudande omfattar tak, fönster och fasader och bolaget har byggt upp en stark ställning på den danska renoveringsmarknaden med en stor projektportfölj under de senaste åren. Bland tidigare projekt finns Köpenhamns rådhus och Sorø Klosterkirke, liksom flertalet omfattande renoveringsprojekt i flerbostadshus. Byens har under senare år investerat i att utveckla digitala projektstyrningsmetoder vilket har bidragit till god lönsamhet och hög tillväxt. Byens har 69 heltidsanställda och omsatte cirka 220 MSEK under verksamhetsåret 2020.

”Byens blir vårt tredje förvärv i Danmark och är ett perfekt komplement till övriga verksamheter, särskilt genom deras gedigna kompetens inom tak och fönster – ett erbjudande som vi tidigare inte haft på marknaden. Vi ser också en mycket bra kulturmatchning då Byens arbetat med tydligt hållbarhets- och medarbetarfokus, liksom att man hela tiden strävar efter att bli bättre. Deras arbete med digital projektstyrning hoppas vi kunna dra nytta av i övriga Fasadgruppen", säger Peter Andersen, affärsområdeschef för Fasadgruppen Danmark.

”Vi är väldigt glada att få bli en del av Fasadgruppen och på så sätt inleda nästa fas i Byens utveckling. Vi har sedan starten byggt upp en stark marknadsposition med många återkommande kunder. Ett av våra framgångsrecept har varit att skapa en sund företagskultur som lockar de bästa medarbetarna, nu får vi även arbeta med de bästa tak- och fasadentreprenörerna i Norden”, säger Casper Borgen Larsen, VD på Byens.

Fasadgruppen finansierar förvärvet av samtliga aktier i Byens med tillgängliga kreditfaciliteter, egen kassa och nyemission av aktier. Genomförandet av förvärvet är inte föremål för några fullföljandevillkor och Byens blir därför omedelbart en del av Fasadgruppen.

Fasadgruppen Group AB är Nordens största och Sveriges enda rikstäckande totalentreprenör av hållbara fasader med lokal närvaro, konkurrenskraftiga priser och gedigen erfarenhet av fasader. Verksamheten bygger på lokala entreprenörsdrivna företag med tydligt fokus på samverkan, engagemang och kompetens. Vi arbetar på nordiska marknaden och våra huvudsakliga kunder är fastighetsägare, byggbolag, fastighetsförvaltare, konsulter, bostadsrättsföreningar, stat, kommun och landsting.

Fasadgruppen är i en expansiv fas och marknadsledande i branschen. Koncernen omsätter 1,5 miljarder kronor och har drygt 800 anställda. Huvudkontoret finns i Stockholm.