Claus Vilhelm Hansen, Peter Andersen och Jesper Baldur Hansen.

Fasadgruppen stärker sin danska balkongverksamhet genom förvärv av Weldmatic

Fasadgruppen fortsätter att expandera i Danmark genom förvärv av balkongtillverkaren Weldmatic A/S (”Weldmatic”) med lokal produktion i Ringsted.

Weldmatic tillverkar balkonger åt bland andra Fasadgruppens befintliga dotterbolag Altana. Vid produktionsanläggningen i Ringsted kombineras det traditionella smideshantverket med robotteknologi, vilket möjliggör hög produktivitet, god kvalitet och en bra arbetsmiljö. Bolaget drivs av två entreprenörer och har vuxit med lönsamhet sedan starten. Weldmatic har 11 heltidsanställda och omsatte cirka 27 MDKK verksamhetsåret 2022.

”Med Weldmatic stärker vi vår balkongaffär och ser goda möjligheter att skapa synergier med både vår befintliga verksamhet och på sikt framtida förvärv inom balkonger. Den danska balkongmarknaden är spännande med goda förutsättningar för tillväxt över tid”, säger Peter Andersen, affärsområdeschef för Fasadgruppen Danmark.

”Vi har sedan starten jobbat nära Altana och det känns som ett naturligt nästa steg att nu gå in i samma koncern och fortsätta utveckla vårt samarbete med fokus på lönsam tillväxt. Vi ser stor potential att nå ut till fler med våra lokalt producerade balkonger”, säger Jesper Nørregård Hansen, VD för Weldmatic.

Fasadgruppen finansierar förvärvet med egen kassa. Säljaren har åtagit sig att återinvestera en del av köpeskillingen genom att inom tre månader förvärva befintliga aktier i Fasadgruppen för ett belopp motsvarande 5 MDKK. Aktierna som förvärvas genom återinvesteringen är föremål för ett överlåtelseförbud (s.k. lock up-åtagande) under 36 månader. Tillträde av Weldmatic förväntas ske i juli 2023.

Adrian Westman, IR- och hållbarhetschef Fasadgruppen, +46 735 090 400.

Fasadgruppen Group AB är Nordens största helhetsleverantör för fastighetens yttre skal. Vi erbjuder energieffektiva och hållbara tjänster, såsom fasader, fönster, balkonger och tak. Verksamheten bygger på lokalt förankrade entreprenörsdrivna företag med tydligt fokus på samverkan, engagemang och kompetens. Vi arbetar på nordiska marknaden och våra huvudsakliga kunder är fastighetsägare, byggbolag, fastighetsförvaltare, konsulter, bostadsrättsföreningar, stat, kommun och landsting.

Fasadgruppen är i en expansiv fas och marknadsledande i branschen. Huvudkontoret finns i Stockholm.

Adrian Westman

Kommunikations- och hållbarhetschef +46 735 090 400