Fasadgruppen Sverige AB - Sveriges största fasadkoncern biladet

Sveriges största fasadkoncern bildad!

Med ursprunget i det traditionella mur- och putshantverket är historian för både STARK Fasad och Karlssons Fasad väldigt lika, bägge sprungna ur det lilla entreprenörs- och hantverksledet under sextio- och sjuttiotalets Sverige. Nu blir man geografisk marknadsledare inom fasadbranschen.

Med tiden har bägge utvecklats till erfarna fasadentreprenörer, idag med fokus på hela utsidan. Bägge med kompetens från klassiskt kulturhantverk till moderna energieffektiva fasadsystem. Fasader renoveras idag med avancerad samordning av andra byggdelar t.ex. tak, fönster och balkonger.

Med samgåendet kommer bolagen fortsätta arbetet under sina tidigare varumärken men nu med en helt annan geografisk storhet. En trygghet för alla byggherrar men särskild för de med rikstäckande verksamheter och ett löpande behov av utvändig ROT-byggnation.

Nu har man möjlighet att samarbeta med en innovativ helhetspartner, som sänker kostnader och höjer värden, oavsett om fastigheten är i Stockholm, Småland eller Skåne

Regioner

Fasadgruppen Sverige är en koncern bestående av kompetenta och erfarna byggentreprenörer med fokus på utvändig renovering, ombyggnad och tillbyggnad. Vi har verksamhet från Gävle och Uppsala, via Stockholm och Mälardalen ner till Blekinge, Småland och Skåne.

Vi omsätter ca 300 Mkr och har ca 150 anställda. Kontor och förråd finns i Stockholm, Vetlanda, Malmö och förråd i Eskilstuna, Jönköping och Kalmar.

Sprungna ur det traditionella mur och putshantverket på 60- och 70-talet är koncernen idag en komplett partner för utvändiga arbeten. Vi utför fasadrenovering, mur- och putsarbeten, betongrenovering, balkongrenovering, tak, fönsterbyten och fönsterrenovering, markarbeten. Vi är en trygg helhetspartner för våra kunder.

Tillhörande dotterbolag är AB Karlssons Fasadrenovering, STARK Fasadrenovering, STARK Fasad i Stockholm AB och STARK Hyrställningar i Sverige AB.

------------------------------------------------

”Det är enormt roligt att två erfarna och kunniga fasadentreprenörer funnit varandra. Vi har så mycket gemensam kompetens som kommer våra beställare tillgodo”, tycker Mats Karlsson VD på Karlssons Fasad och fortsätter. ”Det är ett stort steg vi nu tar från Ädelfors, i djupaste Småland, till att ha resurser ända upp till Uppsala och Gävle”.

-------------------------------------------------

”Vi blir nu en extra trygg entreprenör, med två välmående företag som bestämt sig för att, tillsammans, ta nästa stora kliv in på en otroligt spännande tillväxtmarknad”, berättar Mikael Karlsson, VD på STARK Fasad, och avslutar. ”Vi har förstås många spännande projekt på gång redan och detta är bara början på vår resa”.

-------------------------------------------------

”Jag drar allt på smilbanden och tänker att det är smått unikt att Mikael på STARK Fasad, precis som Mats och jag på Karlssons Fasad, på varsitt håll, har haft en far som en gång startade ett litet hantverksföretag som idag blivit marknadsledare. Och att bägge fäder dessutom heter Roland Karlsson!”, avslutar Dan Karlsson delägare på Karlssons Fasad.