Stockholms kommunala bostadsbolag moderniserar med hjälp av FAST2

I en av de största upphandlingarna någonsin av fastighetssystem i Sverige, har Stockholms fyra kommunala bostadsbolag valt FAST2:s affärssystem i syfte att få en mer effektiv administration kring hyresgäster och fastigheter. Målet är att sänka kostnaderna genom ökad samordning mellan bolagen och att förenkla för medarbetare, entreprenörer och hyresgäster.

Stockholm stads fyra kommunala bostadsbolag, AB Familjebostäder, AB Stockholmshem, AB Svenska Bostäder och Micasa Fastigheter i Stockholm AB, investerar gemensamt i ett nytt fastighetssystem för att ligga i framkant och ge än bättre service till sina hyresgäster. Kontraktet sträcker sig över sju år, med option på förlängningar om tre år i taget, och omfattar implementation av affärssystemet i fem faser.

I upphandlingen sökte Stockholms stads bostadsbolag en leverantör för att bland annat öka antalet e-tjänster, säkra en bra datakvalitet och minska kostnaderna för drift och förvaltning. Man ser att den snabba digitala utvecklingen gör att det blir kostnadseffektivt att använda ett väl beprövat standardsystem med stöd för effektiv underhållsplanering, som även har ett välutvecklat stöd för mobila enheter, och har valt att jobba med FAST2. FAST2 har en god förståelse för de krav både bostadsbolag och hyresgäster ställer då systemet idag används av flera andra stora bostadsbolag.

“Att hjälpa våra kunder att samordna, utveckla och effektivisera sina arbetsprocesser är något som vi har lång erfarenhet av. Vi är väldigt stolta och glada att ha fått förtroendet att jobba med Stockholms kommunala bostadsbolag. Vi ser alla vikten av ett bra, kreativt och utvecklande partnerskap och jag ser verkligen fram emot att fortsätta vår resa tillsammans med Stockholms kommunala bostadsbolag i många år framåt,” säger Kristin Berg, VD, FAST2

FAST2 kommer att jobba i nära samarbete med bostadsbolagen för att hitta de mest effektiva lösningarna. Målet är ett modernt system som är enkelt att använda för både medarbetare, entreprenörer och för hyresgäster.

FAST2 är en av Sveriges ledande leverantörer av affärssystem för fastighetsbolag, med bland annat sju av de tio största kommunala bostadsbolagen som kunder. FAST2 har funnits sedan 1996, och fastighetssystemet har ett komplett stöd för såväl bostadsförvaltande som kommersiella lokalförvaltande bolag och industrier. Flera kunder har haft FAST2 som system och partner i över 15 år.

För mer information:
om avtalet med Stockholms kommunala bostadsbolag kontakt VD Kristin Berg, 010-130 95 25.
om FAST2, kontakta försäljningschef Henrik Smidskog, 010-130 95 12.