En genomarbetad budget ger både trygghet och förutsägbarhet i föreningens eller företagets ekonomi.

Det är dags att lägga budget för 2023

Under hösten är det dags att lägga budget för kommande verksamhetsår. Varför är det viktigt att ha en genomarbetad budget, och hur ska man lägga upp arbetet? Det får du svar på här.

Budgeten är ett viktigt verktyg för ekonomin

En genomarbetad budget ger inte bara trygghet, utan också förutsägbarhet i föreningens eller företagets ekonomi. Den är ett viktigt verktyg för att få ekonomin inför det kommande året att gå ihop. Utöver en ettårsbudget, som sträcker sig över det kommande året, kan man lägga en flerårsbudget. Den ger möjlighet att planera på längre sikt och koppla ekonomin närmare föreningens eller företagets underhållsplanering.

I slutet av året är det möjligt att utvärdera budgeten mot utfallet. Det är därför som man normalt sett inte justerar budgeten när verksamhetsåret väl har påbörjats. Differensen är intressant att titta på, eftersom den ger möjlighet till analys och diskussion om vad som gick rätt och fel samt hur du kan förbättra nästa års budget.

Så förbereder du budgetarbetet

Det finns många sätt att förbereda budgetarbetet för att göra det så smidigt och effektivt som möjligt:

• Boka in en statusbesiktning av fastigheten med fastighetsförvaltaren eller den som är tekniskt ansvarig. Kontrollera även om underhållsplanen behöver uppdateras innan budgeten läggs.
  • Se över löpande avtal och lokalkontrakt för att kontrollera om något ska sägas upp eller omförhandlas.
  • Planera underhåll och projekt – se budgetarbetet som startpunkten till vilka arbeten som ska genomföras nästa år.
  • Kontrollera lånevillkor och räntor, och ha dem som utgångspunkt när du ser över finansiering och framtida lånebehov.