Möt vår projektledare Christopher Rystedt

Möt vår projektledare Christopher Rystedt

Christopher Rystedt är projektledare på Fastighetsägarna Service, vilket betyder att han närvarar under hela projektprocessen, från start till mål. Han ser till att idéer överförs till ett tekniskt utförande som också är visuellt tilltalande.

Energiprojekt är favoriten

Projekten som Christopher är med och leder kan variera i både storlek och form. Det kan vara alltifrån stambyten och lokalomvandlingar till energiprojekt där solceller och laddstolpar installeras. Det sistnämnda är något som är en favorit för Christopher eftersom han då får se projekten ur ett längre perspektiv.

– Solcellsinstallationer och värmekonverteringar är extra roliga eftersom de innebär en investering och på sikt en återbetalning för fastighetsägaren. Dessutom bidrar de till omställningen till hållbar energi.

Förbereda för framtiden

Under 2021 ökade intresset för laddinfrastruktur, del­vis för att investeringskostnaden har sjunkit under de senas­te åren och delvis för att det går att få bra ekonomiskt stöd.

– Allt fler beställare av laddstolpsprojekt tänker lång­siktigt istället för att bara utgå från dagens behov. Till exempel har jag ett pågående projekt där föreningen dels installerar 120 laddstolpar, dels förbereder för 60 till. I och med det uppgraderar vi områdets totala elför­sörjning och säkrar upp för framtida elbehov. De inser att inom en inte alltför avlägsen framtid kommer alla laddstolpar att behövas eftersom fler övergår till hybrid-och elbilar – så varför vänta? Att hjälpa dem att förbere­da för framtiden känns meningsfullt, säger Christopher.

Referenser, samarbeten och anseende

Att Fastighetsägarna Service får förtroendet att driva allt fler projekt beror på en mix av referenser, samarbeten och anseende, menar Christopher.

– Vi har många goda referenser och långsiktiga sam­arbeten med väletablerade entreprenörer. Men det är också påtagligt att vårt varumärke har en tyngd och ett anseende som många konkurrenter saknar – alla som jobbar med fastigheter känner till Fastighetsägarna, som vi är en del av. Det utbyts ständigt kunskap oss emellan genom att vi på bolaget håller utbildningar för bransch­organisationens medlemmar, medan Fastighetsägarna ger oss insikter om frågorna som de driver, avslutar Christopher.