Nytt testcenter för validering i FAVAL klart!

I går undertecknades avtal mellan FU och Stockholms byggtekniska gymnasium som nu blir testcenter för validering i FAVAL - Fastighetsbranschens valideringssystem.

- För oss innebär det ett kvitto på att vår verksamhet håller hög klass. Att vara testcenter är ett förtroende som vi avser att förvalta väl, säger Linus Nygren, rektor på Stockholms byggtekniska gymnasium.

Stockholms byggtekniska gymnasium blir därmed det senaste tillskottet av testcenter för validering i FAVAL - fastighetsbranschens valideringssystem som är ett komplett verktyg för att kartlägga, kvalitetssäkra och utveckla rätt kompetens för branschens yrken.

- För oss innebär det ett kvitto på att vår verksamhet håller hög klass, och att vår branschsamverkan leder till nya uppdrag. Skolans mål är att bli det självklara valet för utbildning och validering inom fastighetsyrkena. Att vara testcenter är ett förtroende som vi avser att förvalta väl, säger Linus Nygren, rektor på Stockholms byggtekniska gymnasium.

FAVAL ger möjlighet att valideras mot kompetensbevis som visar på både teoretiska kunskaper och praktiska färdigheter som uppfyller branschens krav. Den som valideras får efter godkända teoretiska och praktiska prov ett kompetensbevis – Fastighetsbranschens enda kompletta kompetensbevis, FAVAL.

Fastighetsföretagen kan med hjälp av FAVAL säkerställa och även utveckla kompetensen hos sina anställda. FAVAL möjliggör också för arbetssökande att bli anställningsbara i fastighetsbranschens yrkesroller. Valideringssystemet synliggör och bedömer en individs kompetens, oavsett hur, var eller när den har förvärvats, inom Sverige eller utomlands för att bättre matchas mot arbetsmarknaden.

- Nu utökar vi möjligheterna för branschen att kunna validera, vilket möjliggör snabbare anställningsbarhet, säger Lena Nyquist, verksamhetschef på FU.

I dagsläget finns möjlighet att valideras fullt ut mot yrkesrollen Fastighetstekniker på gymnasienivå.

FAVAL erbjuder även validering mot intyg, som enbart mäter kunskap genom ett komprimerat teoretiskt prov. Validering mot intyg kan användas mot yrkesrollerna Fastighetstekniker, Fastighetsvärd och Fastighetsskötare på gymnasienivå.

Lena Nyquist

Presskontakt Verksamhetschef 08-564 80 651