Roblox ska göra barn mer trygga inför flytten

Roblox ska göra barn mer trygga inför flytten

Att flytta kan vara roligt och spännande. Men ibland också lite läskigt och otryggt, framförallt om du är ett barn. Därför använder nu Fastighetsbyrån den populära spelplattformen Roblox för att förbereda barn inför flytt. För första gången kan familjer som går i flyttankar gå på aktuella bostadsvisningar i spelets värld, men också skapa och utforska det framtida hemmet tillsammans.

Över 1,5 miljon personer flyttar i Sverige varje år, varav över 300 000 är barn*. Att flytta är en stor förändring i livet, som ibland kan kännas lite läskig för barn och bidra till oro. Därför lanserar Fastighetsbyrån initiativet Lilla Flytthjälpen för de som kanske har minst att säga till om vid ett bostadsköp, men som påverkas i allra högsta grad. I Lilla Flytthjälpen finns handfasta tips och råd till föräldrar framtagna tillsammans med Kajsa Lönn Rhodin, leg. psykolog som har lång erfarenhet av att arbeta med barn och föräldrar. Fastighetsbyrån har även skapat en spelvärld i Roblox med syfte att mentalt förbereda barn inför flytt.

I Roblox kan föräldrar och barn tillsammans skapa en digital kopia av sitt framtida hem genom att välja en grund av ett radhus, en lägenhet eller en villa. Därefter kan barnet och föräldern börja inreda med ett stort urval av möbler, måla om väggar, ändra planlösningen och skapa fritt med hjälp av former och olika materialval. Det går även att bjuda in kompisar till ens hus om barnet så önskar.

Barn har inte samma förmåga att visualisera och förbereda sig inför förändringar som vuxna har. Det kan underlätta att använda digitala verktyg, som Roblox, för att göra flytten mer konkret. Här får fantasin och leken regera på barnens egen spelarena, säger Kajsa Lönn Rhodin, leg. psykolog och leg. psykoterapeut.

Med Lilla Flytthjälpen har Fastighetsbyrån även skapat ett antal bostäder i Roblox som alla är digitala kopior av verkliga bostäder som är till salu runt om i Sverige. De digitala kopiorna är öppna för visning i Roblox fram tills att den fysiska bostaden är såld. Köparen av en bostad, som har en Roblox-kopia, kommer även få en egen länk till just sitt Roblox-hus och därmed få ”två bostäder till priset av en”. Om du är nyfiken på hur det är att gå på visning i Roblox, är du välkommen att delta i visningarna via den här länken.

– För vissa barn är flytten bara positiv medan den kan skapa oro och osäkerhet för andra. Därför vill vi erbjuda barnfamiljer de nödvändiga verktygen för att hantera förändringsprocessen tillsammans. Roblox är en värld där många barn känner sig hemma och förhoppningsvis kan våra digitala bostäder, på ett lekfullt sätt, hjälpa barn att förstå och hantera den stora förändring som en flytt ibland innebär, säger Johan Vesterberg, PR- och kommunikationschef på Fastighetsbyrån.

Så skapar du ditt eget digitala hem i Roblox:

• Skapa ett användarkonto på Roblox, eller logga in med befintligt användarnamn
  • Ladda ner appen Roblox på önskad plattform, exempelvis dator eller surfplatta
  • Starta spelet Lilla Flytthjälpen och välj skapa hus från grunden
  • Välj mellan lägenhet, radhus eller villa
  • Börja skapandet av ditt digitala hem!

Fler tips och råd om hur du pratar flytt med barn finns på fastighetsbyran.com/lilla-flytthjalpen

*Flyttar inom Sverige, SCB (2022).

Om Lilla Flytthjälpen
Lilla Flytthjälpen är ett initiativ från Fastighetsbyrån med syfte att förbereda hela familjen för flytt. Fokus ligger på att underlätta förändringen som en flytt innebär för barn. Lilla Flytthjälpen består av två delar: en spelvärld i Roblox där familjen både kan gå på gemensam visning och få skapa och utforska det framtida hemmet digitalt, samt handfasta tips och samtalsråd framtagna av Kajsa Lönn Rhodin, leg. psykolog med lång erfarenhet av att arbeta med barn och föräldrar.

Om Kajsa Lönn Rhodin
Kajsa Lönn Rhodin är leg. psykolog och leg. psykoterapeut och har lång erfarenhet av att arbeta med barn och föräldrar, bland annat inom barn- och ungdomspsykiatrin och socialtjänsten. Tillsammans med Maria Lalouni har hon utvecklat föräldraprogrammet ABC föräldraträffar som finns i de flesta av Sveriges kommuner och regioner. Duon har även skrivit böckerna Vad alla föräldrar borde göra: och varför det är så svårt och Vad alla föräldrar borde få veta.