Vinnare och förlorare på bostadsrättsmarknaden 2018 – 2023: Jämtland och Säter i topp

Pressmeddelande -

Det senaste året har bostadsmarknaden präglats av svag efterfrågan och avvaktande konsumenter. Ny statistik sammanställd av Fastighetsbyrån visar att priserna på bostadsrätter sjunkit i alla län på 12 månader och i snitt fyra procent på riksnivå. På fem års sikt har priserna dock stigit i alla län, i snitt 18 procent. Men det är tydliga skillnader i prisutveckling mellan olika län och kommuner. På fem år har priserna i Jämtland ökat mest med i genomsnitt 28 procent, medan priserna i Gävleborg endast ökat med fem procent. På kommunnivå är Säter den stora vinnaren med en ökning på hela 167 procent på fem år.

Fastighetsbyrån har, med hjälp av statistik från Svensk Mäklarstatistik, sammanställt hur priserna på bostadsrätter i Sverige utvecklats på ett och fem år. Bostadsrättspriserna på fem år har ökat med 18 procent på riksnivå, där ökningen skiljer sig åt en hel del mellan de olika länen. På ett år har priserna på bostadsrätter backat med fyra procent.

– Nu har vi haft en svagare bostadsmarknad sedan förra sommaren och det avspeglas i prisutvecklingen. Under omständigheterna känns ändå en prisnedgång på fyra procent inte så dramatisk. Och om zoomar ut lite och tittar på femårsperspektivet så har vi fortfarande betydande prisuppgångar på många ställen, även om det som vanlig kan skilja mycket från ort till ort, säger Johan Engström, VD på Fastighetsbyrån.

Länstoppen – Jämtland i topp
På länsnivå står Jämtland för den starkaste prisökningen procentuellt sett, med 28 procent på fem år. Tvåa på listan kommer Blekinge län med en ökning på 27 procent. Svagast utveckling under samma period har det varit i Gävleborgs län med fem procent.

På ett års sikt har samtliga län haft en negativ prisutveckling på bostadsrätter. I Jämtland har priserna varit i stort sett oförändrade, medan de sjunkit med 16 procent i Örebro län.

Kommuntoppen i procent – Säter i Dalarna ökat med över 160 procent
Bland landets kommuner har bostadsrätter i Säter i Dalarna ökat med hela 167 procent på fem år. Tvåa på listan är Åstorp, Skåne, med en ökning på 149 procent, och på tredjeplats återfinns Sunne i Värmland med 129 procent. I botten hamnar Eksjö i Jönköpings län där priserna istället sjunkit med 30 procent under samma period.

– Vi är såklart glada över att se utvecklingen i Säter och att fler har fått upp ögonen för regionen. Det är en attraktiv tätort med nära till det mesta vare sig det gäller natur och fritidsliv eller citypuls i Borlänge och Falun. Säter har även haft ett par nyproduktioner vilket har höjt standarden på bostadsrätter och därmed bidragit till i den positiva prisutvecklingen, säger Christer Andersson, fastighetsmäklare på Fastighetsbyrån Säter.

För prisökningar på ett års sikt hamnar Säffle i Värmlands län i toppen med en genomsnittlig ökning på hela 103 procent, följt av Åstorp med 65 procent och Sunne med 56 procent. Svagast utveckling har det varit i Vadstena där priserna sjunkit med 52 procent.

Länssiffror – Jämtland i topp och Gävleborg i botten de senaste fem åren

Herrljunga, 50%

Tranås, -27%

Om statistiken

Siffrorna är framtagna av Svensk Mäklarstatistik och jämför försäljningspris på alla bostadsrättsförsäljningar gjorda april 2018 – augusti 2018 med samma period 2023. Dessutom har försäljningspris på alla bostadsrättsförsäljningar april 2022 – augusti 2022 jämförts med samma period 2023 för att få en bild av det senaste årets prisutveckling. Det är den procentuella ökningen av medelpriset som redovisas. De kommuner som har minst 10 försäljningar under någon av perioderna är redovisade. Svensk Mäklarstatistiks siffror grundar sig på ca 90 % av alla försäljningar av bostäder som görs genom fastighetsmäklare.

Mäklarföretaget Fastighetsbyrån ingår i Swedbank-koncernen och har cirka 1 600 medarbetare på 260 franchiseägda kontor runt om i Sverige. Under 2022 gjorde företaget cirka 41 000 bostadsaffärer och är därmed marknadsledare på den svenska bostadsmarknaden. Företaget har även verksamhet utomlands med cirka 100 medarbetare i Spanien och Portugal.

Johan Vesterberg

Presskontakt PR & Kommunikationschef Press, sociala medier, content & CSR 08-54 54 55 28
Johan Engström

Presskontakt VD Fastighetsbyrån 0705-58 05 30
Henrik Lenander

Presskontakt Affärsområdesansvarig nyproduktion Nyproduktion.

Ulrika Lorentzi

Marknads- och kommunikationschef Extern marknadsföring 070-891 92 01
Jesper Björnsson

Presskontakt Fastighetsmäklare, Fastighetsbyrån Malmö. Bostadsrätter och villor. 076-317 59 69